[Obiceiuri Nerezonabile] Marea Debarasare

Provocarea Lunii Aprilie – Marea Debarasare (sau Intoarcerea la Esential)

“Debarasare” este un cuvant aproximativ in locul unuia care sa traduca nuanta data de termenul englezesc “declutter”.

Daca te simti mai bine poti sa numesti provocarea: Marea Curatenie de Primavara sau Intoarcerea la Esential.

De mult timp sunt pasionat de Simplitate, Simplificare, Minimalism, Esentialism si alte lucruri care reduc complexitatea la esential, si cred ca e un moment bun pentru aceasta provocare.

De ce cred ca e un moment bun sa facem o debarasare?

In primul rand, pentru ca suntem inconjurati si sufocati de prea multe obiecte care nu ne sunt utile, care ne incomodeaza si care ne blocheaza fluxurile energetice.

In al doilea rand, pentru ca primavara si-a intrat in drepturi, natura renaste si schimbarea de anotimp favorizeaza schimbarile interioare si exterioare.

In al treilea rand, pentru ca in multe locuri, autoritatile locale au programe de curatenie in care aduna mobilier vechi, obiecte casnice nefolosite, etc pe care le ridica din fata casei sau din zone apropiate de locuinta ta.

Si nu in ultimul rand… daca nu acum… atunci… cand?… Cel mai bun moment e intotdeauna “ACUM”

Provocarea lunii aprilie este mai ales despre debarasarea de lucrurile inutile, insa promit sa aprofundez in viitor si debarasarea mentala, si cea emotionala si cea spirituala (care sunt cel putin la fel de importante).

La ce fel de efecte te poti astepta dupa o “cura” de debarasare bine facuta?

1. Mai multa energie – da, mai putine obiecte inseamna o energie mai fluida. Nu degeaba in Feng Shui un capitol important trateaza tocmai eliminarea lucrurilor nefolosite.

2. Mai multa claritate – poate stii expresia “cum stau lucrurile in jurul tau, asa stau ele si in capul tau”

3. Mai multa armonie – atunci cand te inconjori de lucruri putine, frumoase si cu semnificatie inalta pentru tine, resimti o stare de bine aproape continua

4. Scaderea cheltuielilor si/sau cresterea veniturilor – e foarte probabil sa eviti sa mai cumperi lucruri inutile din impuls si/sau vei valorifica o parte din obiectele de care nu mai ai nevoie (haine, carti, alte obiecte de valoare)

5. Si nu in ultimul rand, o de-hipnotizare mentala care te va ajuta sa vezi ca lucrurile produc placere temporara, insa nu ar trebui folosite sa produca fericire permanenta… pentru ca nu au cum…

Am in vedere o provocare lunara impartita in 4 saptamani:

Saptamana 1 – debarasare de hainele vechi, nepurtate sau care nu produc bucurie

Saptamana 2 – debarasare de carti

Saptamana 3 – debarasare de hartii

Saptamana 4 – debarasare de alte obiecte (inclusiv cele cu incarcatura emotionala)

Premise initiale:

1. Traim in alta lume decat cea care a existat pana acum 20-25 de ani.

Pana in urma cu putin timp, fiecare lucru era foarte valorizat… pentru ca era rar. Mamele noastre adunau pungi de plastic si reciclau hartia de impachetat, iar tatii nostrii adunau suruburi si sarme si alte asemenea… pentru ca s-ar putea ca o data sa fie utile.

Aceste lucruri erau adevarate in acele vremuri, dar nu se mai justifica rational cand ai magazine de bricolaj la cateva minute de mers cu masina. Desi la nivel rational cred ca e clar si pentru ei acest lucru, emotional nu e aceeasi poveste.

2. In ultimii 10-15 ani rata de inovare si schimbare s-a accelerat foarte mult.

Daca inainte seriile de produse se innoiau o data la cativa ani, acum seriile se innoiesc poate si lunar. Se vede acest lucru plecand de la cosmetice, la haine si pana la masini.

Iar presiunea sociala sa fii la “ultima moda” a determinat o foame de a cumpara si de a trai cu sentimentul ca lumea nu te lasa in urma si devii un dinozaur pe cale de disparitie. Ca urmare, cumparam mai mult si mai des, dar achizitiile ne produc o satisfactie din ce in ce mai redusa.

3. Achizitia de obiecte poate fi vazuta si ca o forma de libertate.

Da, poate fi vazuta si ca o refulare uneori, ca o descarcare a tensiunii sau a frustrarii. Dar atunci cand cumperi ceve nou, pentru cateva secunde, ore sau zile simti ca ai recastigat controlul pe care – poate – il pierzi mai des decat acum 5 sau 10 ani.

“Imi doresc un lucru… si mi-l cumpar!” Spatiul de la constientizarea dorintei la realizarea dorintei este foarte scurt si imi genereaza foarte repede o eliberare de hormoni ai placerii. Obiectivele in schimb presupun timp, efort si rabdare… si uneori nu am garantia ca voi obtine ceea ce imi doresc.

4. Obiectele pot genera placere

Placerea este legata de simturi, fericirea este legata semnificatii mai inalte in viata. Dar obiectele ne pot genera placere – fie ca este vorba de atingerea catifelata a unei camasi fine sau sunetul dintr-o boxa de calitate superioara sau rezolutia 4K a unui televizor de ultima generatie.

Capcana este ca avem nevoie de obiecte si dorinta de a avea confort este legitima, atata timp cat nu interfereaza cu evolutia noastra ca indivizi.

Saptamana 1 – Marea Debarasare de hainele vechi, nepurtate sau care nu produc bucurie

Inainte de metoda propriu-zisa, cateva principii care pot fi aplicate si independent de metoda propusa:

Principii de debarasare:

1. Pastreaza hainele pe care le porti.
Arunca, doneaza sau vinde hainele pe care nu le porti.

2. Pastreaza hainele care iti fac placere sa le porti.
Debaraseaza-te de hainele care te lasa indiferent sau dimpotriva iti dau un sentiment negativ

3. Prima data arunca hainele uzate sau deteriorate care nu pot fi vandute sau donate.
Vinde-le pe cele in stare buna. Doneaza-le pe cele ramase, pe care vrei sa le scoti din garderoba ta.

4. Separa hainele nepurtate in ultimele 12 luni.
Sunt candidate 100% pentru debarasare.

5. Adopta o raport sanatos intre haine noi si cele debarasate.
Pentru fiecare obiect nou de vestimentatie adaugat, renunta la cel putin 2 vechi.

6. Gaseste solutii simple pentru aruncat, donat, vandut.
Altfel vei amana la nesfarsit si nu vei reusi sa faci ce ti-ai propus. (vezi detalii spre finalul mailului)

7. Nu ai nevoie de mai mult spatiu de stocare sau de metode mai bune de organizare!
Cand ai mai putine lucruri (dar esentiale si placute) ORDINEA SE MENTINE MULT MAI USOR!

Strategie de debarasare de haine:

1. Aduna toate hainele intr-o singura camera.
Asta ca sa vezi cate sunt de fapt!

2. Sorteaza-le pe categorii:

– haine pe care nu le-am purtat in ultimul an (de dat, aruncat, vandut)
– haine deteriorate, uzate, etc (de aruncat)
– haine pe care le-am purtat in ultimul an dar nu imi plac (de dat, vandut)
– haine pe care le port frecvent si imi plac (de pastrat si sortat)

Criteriul esential aici este intrebarea: Imi face placere sa port aceste haine?

Daca raspunsul este NU, intrebarea mea pentru tine este: De ce ai purta haine care nu te fac sa te simti bine?

3. Incepe sortarea cu hainele extra-sezon (de exemplu hainele de iarna).
Te desparti mai usor de hainele pe care nu le porti (sau vezi) in mod frecvent.

4. Hainele de aruncat pune-le in saci de culoare inchisa.
(ca sa nu mai existe tentatia de a vedea ceva si scoate din sac)

5. Hainele de vandut pune-le in cutii de carton, unde le impaturesti frumos.
Va fi nevoie sa le faci poze si sa le pui pe situri gen OLX, Okazii, etc…

6. Hainele de dat pune-le in saci transparenti pe care apoi ii etichetezi cu numele persoanei careia ii vei da.
Ia legatura cu acea persoana, stabileste ziua si ora cand ii vei da acele haine.

7. Hainele care iti plac si pe care le porti frecvent pune-le inapoi in dulap.
Pentru a-ti fi mai usor sa tii evidenta de folosire a lor, fa-ti un obicei din a pune ultimele haine purtate intr-una din marginile dulapului (in functie de configuratia acestuia alege stanga sau dreapta). In acest fel, vei stii in cateva luni care haine raman nepurtate si pe care le porti frecvent. Cele nepurtate devin candidate pentru debarasare.

Metode de debarasare

1. Vanzare si donare
– Pune anunt pe OLX, Okazii, etc… cu timp delimitat – optim este 30 de zile
– Daca in 30 de zile nu se vinde, organizeaza o mini-petrecere in care sa inviti prieteni/prietene si sa faci o vanzare/donare
– Dupa acest pas, hainele ramase doneaza-le la ONG-uri care au in grija persoane defavorizate (e esential sa gasesti acest ONG din timp, iar cand ai hainele pregatite sa mergi cat mai repede sa le donezi)

2. Donare:
– Pentru cele care sunt greu vandabile, poti sa folosesti automatele de donat haine care au aparut in tot mai multe orase.
– Poti sa le donezi si la biserica de care apartii, de obicei preotii cunosc cazurile sociale din parohie.

3. Aruncare:
– Foloseste ziua de ridicat gunoiul pentru a le arunca. Nu-ti da ocazia sa te razgandesti. Nu spune membrilor familiei ca vrei sa arunci haine – foarte probabil vor protesta si vor incerca sa te faca sa te razgandesti. (vezi Premisele Initiale de la inceputul articolului)

Metode de organizare a hainelor pe care vrei sa le pastrezi

1. Pune-le in ordine stanga-dreapta (sau invers) ca sa stii care sunt cele mai frecvent folosite.
In acest fel, in cateva luni, hainele nepurtate se vor diferentia clar de cele pe care le porti frecvent.

2. Stabileste un numar maxim de elemente pe care sa le ai din fiecare tip de vestimentatie – de la lenjerie intima, la tricouri, sosete, caciuli, manusi, adidasi, etc. Dupa ce ai stabilit acest numar, nu mai abdica de la el si mentine-l.

3. Cumpara-ti haine noi cu scopul precis de a le inlocui pe cele pe care le ai deja.
De exemplu mi-am cumparat de curand 4 pulovere de culori diferite si m-am debarasat de toate celelalte pe care le aveam pana atunci.

4. Cumpara-ti haine mai putine dar de calitate mai buna.
Rezista mai bine in timp, arata mai bine si tu ai un sentiment mult mai placut atunci cand le porti. (“Dress to feel like a million bucks”)

Atentionare:

– fara sa discreditez tot ce am spus pana acum, realizez ca pentru barbati e relativ mai usor sa isi gestioneze garberoba si au nevoie – in medie – de mai putine obiecte de vestimentatie.

– cu toate acestea, comparatia se face mai ales cu propria persoana, astfel incat e necesar sa fie urmarit progresul si nu perfectiunea, chiar si in cazul doamnelor. Progresele incrementale pot aduce beneficii semnificative intr-un timp relativ scurt.

Rugaminte:

– subiectul acesta este extrem de vast, si in nici un caz nu consider ca sunt expert. Tocmai de aceea vreau sa invat din succesele fiecarei persoane care a practicat principii din aceasta categorie.

– rugamintea mea pentru tine este sa imi scrii despre succesele tale prezente si viitoare si sa imi spui ce pot completa la metoda descrisa aici.

Saptamana 2 – Marea Debarasare de Carti

Ca sa aibe si mai mult sens ceea ce spun eu aici, ajuta foarte mult sa citesti provocarea pe luna martie – 1 Carte pe Zi

E important sa iti schimbi perceptia asupra cartilor si sa ai o relatie cu acestea adaptata anului in care suntem. Daca inca nu ai citit acest articol, ai grija… iti poate schimba viata…

Dar hai sa ne intoarcem la Debarasarea de Carti:

Strategia de debarasare:

1. Aduna toate cartile intr-o singura camera.
– e important ca sa iti dai seama de fapt cate carti ai… si sa iti dai seama daca ai aceeasi carte in 2 sau mai multe exemplare.

2. Incepe sortarea luand in mana fiecare carte.
Conecteaza-te emotional cu acea carte.

Raspunde-ti la intrebarea:
Imi trezeste o emotie de bucurie aceasta carte?

De obicei pot fi 3 raspunsuri:

a) Da – pune cartea in Biblioteca Esentiala
b) Nu – pune cartea in gramada – de dat, vandut sau aruncat
c) Nu stiu – pune in gramada – de explorat

3. Biblioteca Esentiala sorteaz-o pe categorii:
– eu folosesc cateva subiecte mari in care le includ pe toate cele ramase:

a) Corp & Obiceiuri
b) Business & Productivitate
c) Emotii & Relatii
d) Speaking & Leadership

– in nici un caz nu iti zic sa faci la fel, dar eu asa mi-am sortat biblioteca esentiala.

In aceasta prima sortare, e recomandat sa nu iti ramana mai mult de 100 de carti.
Eu am ramas cu 86 de carti din mai mult de 500 avute…

4. Gramada de carti – de dat, vandut sau aruncat

Cartile care nu te inspira e de preferat sa nu le mai tii.

Varianta 1: Fa-le cadouri persoanelor care crezi ca ar putea avea un interes in subiectele acelor carti

Varianta 2: Daca sunt carti care isi pastreaza valoarea chiar daca nu mai sunt noi, poti incerca sa le vinzi. E adevarat ca preturile sunt mai mult simbolice, insa merita incercat.

Varianta 3: Daca primele 2 variante esueaza, doneaza-le unui anticariat sau da-le la maculatura.

Carmen Cristescu mi-a trimis o idee de urmatorul tip: “La biserica de care apartin s-a organizat un grup de copii care procedează astfel: fiecare copil aduce cate o carte si se face un stoc din care fiecare isi alege o carte pe care s-o citeasca intr-o saptamana. Dupa ce nu mai sunt carti noi de citit, acest stoc se doneaza unui centru de zi pentru copii defavorizati.”

De la Paula Milas am primit urmatorul mesaj: “Sunt manager la Boutique Hotel Fabesca**** din Sovata si pentru toti cei care doresc sa doneze carti le primim cu placere… Le pot dona cu dedicatie si le pot regasi ori de cate ori vor fi in zona. In plus, oferim o cafea in schimbul donatiei oricand sunt in Sovata.”

5. Gramada de carti – de explorat

In aceasta gramada pot intra urmatoarele tipuri de carti:

– carti incepute si neterminate
– carti neincepute

Aici functioneaza doi factori blocanti:

– teama de pierde ceva important din paginile necitite
– reticenta de a te desparti de o carte pe care ai dat totusi bani

Solutiile pentru acesti doi sabotori sunt:

– invatarea “just in time” si nu “invatarea just in case” – foloseste cartile pentru nevoi punctuale si probleme actuale. Daca intensitatea problemei se diminueaza, disponibilitatea de a mai studia in acel domeniu descreste rapid pana la zero.

– regula lui Pareto (80/20) – nu ai nevoie sa citesti *toate* cartile si nu ai nevoie sa le citesti din scoarta in scoarta ca sa iti iei ce ai nevoie si sa mergi mai departe. Fii selectiv cu informatia si mai ales cu suportul de pe care ti-o iei – in speta cartile.

Cateva recomandari aditionale:

1. “O voi citi la un moment dat” este echivalent in 99% din cazuri cu *niciodata*.
Fa-ti un bine si evita sa cazi in aceasta capcana a FOMO (Fear of Missing Out)

2. Cumpara-ti carti de “consum” in marea majoritate pe medii virtuale gen Kindle.
Eu am ajuns la concluzia ca vreau sa am aproape doar cartile pe care le iubesc, restul pot foarte bine sta in ebook reader, indiferent daca sunt zece sau o mie.

3. Vor fi si carti de care te vei scapa si apoi iti vor trebui?…
Cu siguranta DA!… dar procentul este neglijabil, pe la 1-3%. Eu mi-am asumat deja acest lucru si nu am nici o problema sa imi recumpar o carte in marja de 1-3%

4. Daca iti place doar un citat sau o pagina dintr-o carte, rupe si pastreaza pagina, dar arunca restul.
Da, si eu am o mama profesoara care m-a invatat sa am grija de carti… dar in logica mai ampla a lucrurilor imi place simplitatea si organizarea. Asa ca aleg sa cred ca a avea spatii neaglomerate si doar carti pe care le iubesc e mai important decat a iubi fara discriminare orice carte.

Acestea au fost recomandarile mele, mai ales din experienta mea directa…

Saptamana 3 si 4 – Marea Debarasare de Documente si Obiecte cu Valoare Sentimentala

Dar hai sa continuam cu a treia parte, in care voi elabora cu poti sa sortezi si debarasezi documente, amintiri si alte obiecte care si-au depasit termenul in care erau relevante pentru tine.

A. Marea Debarasare de Documente si alte tipuri de hartii

Esti de acord ca inca mai ai hartii cu garantia de la obiecte electrocasnice care a expirat de mai mult de 1 an?
sau…
Poate mai ai asigurari din vacante din care te-ai intors de multa vreme?
sau…
Poate mai ai manuale de folosire pentru obiecte pe care deja le folosesti de multa vreme?

Nu iti fa probleme, cu totii mai avem astfel de documente uitate in diverse locuri prin casa.

Ceea ce am facut in ultimii ani a fost sa sortez la intervale de cel mult 6 luni absolut toate hartiile din casa si sa le reciclez masiv. E totusi interesant ca in 6 luni se strang totusi enorm de multe hartii.

Cu hartiile nu e nevoie sa iti pui intrebarea: “imi produce placere?” pentru ca aproape nici un document nu face acest lucru… si atunci intrebarea devine:

“Este absolut esential sa pastrez acest document?”

Iar daca raspunsul este “DA”, singurele motive acceptabile sunt urmatoarele:

1. Este un document de folosinta curenta
– de exemplu: extrasul de cont din luna curenta, declaratia de impunere fiscala pe anul in curs, facturile de utilitati din luna curenta, etc…
– lasa-le la indemana pentru a le putea arunca imediat ce au fost platite sau a expirat termenul de relevanta

2. Este un document necesar pentru o perioada de timp delimitat
– de exemplu: garantia pentru produsele cumparate in termenul de validitate, asigurari pe perioada de validitate, abonamente la sala sau abonament de parcare, etc…
– tine-le intr-un singur loc astfel incat atunci cand faci revizuirea periodica sa le poti arunca fara sa le tii peste termenul de relevanta

3. Este un document necesar pentru un timp nelimitat
– de exemplu: certificate de nastere, de casatorie, pasapoarte, diplome de liceu si de facultate, atestari profesionale, contracte de utilitati, actele de proprietate,
– sorteaza-le si nu le tine la indemana. Pentru ca le vei folosi foarte rar, nu e nevoie sa te loveste de ele in fiecare zi.

O categorie speciala care este la granita dintre carti si documente este cea a manualelor sau a materialelor de curs.

In mod normal suntem atasati de experientele de invatare mai ales daca a fost un eveniment cu o energie buna si un speaker pe care il respectam.

Problema este ca extrem de rar recitim un manual (desi ca idee noi ne dorim) si din pacate, foarte multi nu pun in practica ceea ce au studiat in curs.

Intr-un fel, pastrarea manualului reprezinta speranta ca intr-o buna zi informatia din acel material se va transpune in viata de zi cu zi. E cumva similar cu cartile necitite la care o sa le vina randul “candva”.

Ai doua solutii, una mai drastica si alta mai “soft”:

1. Cea drastica este sa arunci manualul.
Daca chiar este important pentru tine subiectul, vei mai face inca o data cursul si vei aplica informatia dupa ce ai repetat seminarul.

2. Cea soft, este sa scanezi manualul.
… si sa il stochezi intr-un cloud gen Google Drive sau Dropbox.

Iti recomand totusi sa aplici punctul 1, este mai radical si are un efect mult mai bun.

Hai sa trecem la ceea ce am putea denumi in mod simplu “maruntisuri”…

B. Marea Debarasare de Maruntisuri

Cu totii avem asa ceva… dar hai sa vedem cum putem aborda aceasta categorie intr-un mod util si productiv.

In esenta si aici se poate aplica cu succes urmatoarea intrebare:

Care este probilitatea (pe o scala de la 1 la 10) sa folosesc acest obiect in urmatoarele 6 luni? (sau 3 luni sau chiar 1 luna daca vrei sa fii drastic)

– Raspunsul simplu pentru mine este ca daca scorul e mai mic de 9 (10 fiind maximum) in mod cert il voi arunca pur si simplu.

Singurele motive pentru care ai tine obiecte din categoria maruntisuri sunt doar doua:

1. Au o utilitate practica in perioada urmatoare
2. Au o valoare sentimentala foarte mare
(vezi punctul C in continuare)

Adevarul este ca in mai mult de 95% din cazuri, obiectele din aceasta categorie nu indeplinesc niciuna dintre aceste 2 criterii. Le-am putea numi obiecte inutile pur si simplu…

Iti dau o lista de obiecte din categoria “maruntisuri” ca sa stii ce sa arunci cat ai repede:

– cadouri primite cu mai mult timp in urma.
Intentia initiala a fost laudabila dar efectul s-a estompat si a disparut. Nu e nevoie sa te simti vinovat ca nu folosesti betigasele parfumate primite acum 3 ani.

– cutii de telefoane mobile
Am avut si eu o rezistenta pana de curand la acestea pentru ca aratau foarte bine si vroiam intr-un fel gresit sa fiu loial brandului si sa nu arunc nimic. Intre timp m-am trezit la realitate si au ajuns la reciclare… intra aici si orice alte cutii de aparate electrice…

– cabluri neidentificate
Of… da… am avut cel putin 2 sertare pline. adauga aici si casti audio stricate, casete audio si chiar un walkman de acum 20 de ani… le-am facut vant…

– aparate electrice defecte
Chiar daca vorbim de frigider sau masina de spalat sau doar de un uscator de par, toate se pot recicla in acest moment. Sunt campanii ale primariilor de ridicare a lor de la domiciliu, uneori exista chiar si retaileri care se ofera sa rascumpere un produs vechi si sa acorde un discount. Bunavointa sa fie…

– mostre cosmetice si de ingrijire personala
Pastrezi si tu un sapun mic (sau mai multe) si niste sampoane minuscule pentru acea ocazie care nu mai vine in care te vei afla intr-un hotel care nu dispune de elementele necesare de igiena personala? Am fost acolo, mi-a trecut, poti si tu sa o faci…

Evident ca lista nu e nici pe departe completa, dar cred ca ti-ai facut o idee destul de clara despre ce vorbesc si cum poti sa abordezi aceasta categorie.

Hai sa mergem la modul in care poti gestiona amintirile sunt forma scrisorilor, obiectelor primite cadou sau altora asemenea.

C. Marea Debarasare de Obiecte cu Valoare Sentimentala

Aceasta categorie a ramas la sfarsit pentru ca este probabil cel mai greu de gestionat pentru ca vine la pachet cu atasamente emotionale.

Problema de a arunca pur si simplu aceste obiecte este ca odata cu debarasarea de ele, pierdem si combinatia de amintire si emotie asociata cu acestea.

Ce am observat este ca amintirile cu adevarat pretioase nu vor disparea, chiar daca arunc obiectele asociate cu acestea.

Adreseaza-ti inca o data intrebarea: “Imi produce bucurie?”

Orice alt raspuns in afara lui “DA” determina foarte clar soarta acelui obiect.

Ia fiecare obiect din aceasta categorie in mana si evalueaza gradul de bucurie pe care il resimti. Este un proces foarte interesant pentru ca mi-am dat seama ca in acest fel eu imi procesez de fapt si trecutul.

Trecutul este relevant si merita sa fie rememorat din cand in cand, insa nu vreau sa imi devina o povara. Punand in ordine lucrurile din trecut, imi pun in ordine si trecutul si modul in care ma raportez la el.

Traim in prezent, iar un lucru care ar trebui sa ne defineasca este asteptarea ca viitorul sa fie mai mare decat trecutul. Sa ma uit mai mult in trecut este confortabil, dar nu ma va ajuta sa cresc.

In aceasta categorie mai exista o situatie care ar putea genera conflicte interne si ar putea intrerupe marea debarasare:
– sentimentul de vinovatie fata de persoana care ti-a dat acel obiect si gandul ca ar putea afla ca nu ai onorat acel cadou.

Si in principal aici este vorba de obiecte primite de la parinti, copii sau prieteni foarte apropiati.

Insa, adevarul este ca, de multe ori, cei care au facut acele cadouri, fie nu isi mai amintesc, fie nu au dat atat de multa importanta pe cata dai tu acelui lucru.

Acum sincer, iti aduci aminte fiecare lucru pe care l-ai facut cadou unui membru al familiei sau unui prieten apropiat? Cat de tare te-ai supara daca ti-ar spune ca nu l-a mai pastrat pentru ca nu i-a folosit si doar ocupa spatiu inutil?

Si atunci, in masura in care esti pregatit sa te debarasezi de acel lucru, care nu iti produce bucurie… lasa-l sa plece, dar nu inainte de a-i multumi pentru intentia purtata in momentul in care a fost facut cadou.

In loc de concluzii, daca ar fi sa iti fac o ultima recomandare este:

“sa preferi spatiile cu cat mai putine obiecte iar acelea pe care totusi le pastrezi, sa fie neaparat unele care iti produc bucurie.”

Pentru ca nu-i asa… de ce sa te inconjori de haine, carti si alte obiecte care nu iti adauga nimic la starea de bine?

Dan-the-minimalist 🙂

Surse de inspiratie si lecturi suplimentare:

1. Marie Kondo – Magia Ordinii
2. Greg McKeown – Essentialism
3. Werner Tiki Kunstenmacher – Simplify your life
4. Nagisa Tatsumi – The Art of Discarding (sursa principala de inspiratie folosita de Marie Kondo in cartea ei)

[Obiceiuri Nerezonabile] Episodul 1 – Dusurile Reci

[Obiceiuri Nerezonabile] Episodul 2 – 1 Carte pe Zi

Monitorizam toate aceste Obiceiuri Nerezonabile si altele la fel de interesante in fiecare zi de luni pana vineri de la 5 la 7 dimineata pe 5amclub.ro

Cere si tu o invitatie sa te alaturi GRATUIT acestui club de oameni nerezonabili si pasionati de productivitate si echilibru > click aici!

1 Comment

  • Alina Haiduc Sukumaran says:

    Draga Dan, multumesc mult, ca de obicei ne regalezi cu resurse super valoroase si aplicabile imediat. Sunt mare fana a debarasarii perdiodice si pot confirma beneficiile mentionate de tine. Cand am ezitari in a ma debarasa de ceva, imi amintesc sentimentul intrarii intr-un apartament/casa noua, goala. Cata libertate:) Dupa debarasare regasesti sentimentul inegalabil de claritate, usurinta, libertate. Mediul nostru conteaza enorm. Asa ca raziile in haine, jucarii si hartoage vor continua, si achizitiile vor fi din ce in ce mai restranse. Does it give you joy?este inca o intrebare care ma ajuta sa hotarasc rapid.

Scrie un Comentariu