5 lecții de luare a deciziilor de la Barack Obama

Barack Obama – primul afro-american ales ca președinte al Statelor Unite ale Americii. Două mandate la rând. În cei 8 ani de președinție a trebuit să ia numeroase decizii complexe. 

Imaginează-ți cum ar fi să fii președintele celei mai puternice țări din lume…

Toți ochii sunt ațintiți asupra ta. 

Imaginează-ți câtă presiune ai simți știind că sute de milioane de oameni și-au pus speranța în tine. Imaginează-ți câtă presiune ai simți știind că deciziile pe care le iei pot face diferența între colaps financiar și relansare economică, între război și pace.

În plină criză economică, Obama a promulgat o reformă în sănătate care contravenea cu interesele economice, dar 20 de milioane de americani și-au putut permite o asigurare de sănătate. 

Obama a semnat cea mai vastă reformă de supervizare a sistemului financiar din anii ’30 și până atunci – o decizie curajoasă, care a prevenit viitoare crize financiare și a protejat consumatorii de practici abuzive. 

Obama a anunțat retragerea celei mai mari părți a militarilor americani din Irak, contrar politicii de până atunci. 

Totodată, a fost criticat pentru eşecul închiderii închisorii de la Guantanamo şi politica externă a Statelor Unite, mai ales în ceea ce priveşte Siria şi intervenţia cu urmări dezastruoase din Libia.

Indiferent dacă ești sau nu de acord cu deciziile lui Obama, n-ai cum să contești faptul că acestea au fost extrem de dificile.

5 lecții pe care le-am extras din procesul decizional al lui Barack Obama

1.Înlocuiește certitudinea cu probabilitatea. 

“[…] în primele câteva săptămâni în noul rol de președinte, îmi dădusem deja seama că fiecare decizie grea se reduce la o probabilitate și că certitudinea este imposibilă – ceea ce mă putea lăsa împovărat de sentimentul că nu aș putea să găsesc vreodată soluția perfectă. Dar, decât să paralizez în căutarea unei soluții perfecte sau să cedez tentației de a merge pe instinct de fiecare dată, am creat un proces decizional solid […]”, mărturisea anul trecut Barack Obama pe blogul său de pe medium.com.

2.Bazează-te pe fapte și ascultă experții.

“[…] am creat un proces decizional solid – unul în care am ascultat cu adevărat experții, am urmărit faptele, am luat în considerare obiectivele și am cântărit toate acestea în raport cu principiile mele. Apoi, indiferent de modul în care s-au dovedit a fi lucrurile, am știut, cel puțin, că am făcut tot ceea ce puteam face cu informațiile pe care le-am avut la dispoziție.” 

3.Nu-ți fie teamă nici de întrebările dificile, nici de cele naive.

“Nu vă fie frică să vă lăsați ego-ul deoparte și să puneți întrebări prostești”, spunea într-un discurs Obama.

“Când ai de luat o decizie dură, aproape de nerezolvat, nu vrei ca oamenii să îți spună doar ceea ce vrei să auzi.” 

4.Ține cont de valorile și principiile tale.

„Este treaba unui președinte să pună țara pe primul loc și să se gândească dincolo de propriul ego, de propriile interese și de propriile dezamăgiri”, declara Barack Obama pentru CBS. 

5.Ia o pauză. 

“Mulți dintre noi avem tendința de a lucra neîncetat – indiferent dacă este vorba de slujbele noastre sau de îngrijirea familiilor noastre. Poți simți că nu există suficiente ore în zi pentru a-ți pierde timpul luând o pauză. Dar este, de fapt, vital.” 

ACUM E RÂNDUL TĂU! 

Adesea, deciziile pe care le luăm în carieră sau în viața personală nu sunt deloc simple. 

Să renunți la jobul călduț sau să te lansezi în afaceri? Să continui pe pierdere sau să renunți? Să rămâi în țară sau să pleci? Să mai dai o șansă relației? 

1. Înlocuiește certitudinea cu probabilitatea. 

“Pe lumea asta nimic nu e sigur. Excepţie fac moartea şi taxele” (Benjamin Franklin).

Nu mai căuta soluții ideale, investiții certe, ci gândește-te care variantă are cea mai mare probabilitate de succes. 

2. Bazează-te pe fapte și ascultă experții.

Ce spun faptele? Sau statisticile? Dar experții? Cântărește-le bine! Intuiția nu e cel mai bun sfătuitor în cazul deciziilor complexe. 

Când ne atașăm de o idee, de un proiect, de o persoană, avem tendința de a ignora faptele contrare sau semnele de întrebare.

3. Nu-ți fie teamă nici de întrebările dificile, nici de cele naive.

Ne trezim adesea în situații în care nimeni nu adresează “elefantul din cameră”. 

Preferăm de multe ori să evităm discuțiile dificile. Dar acestea se pot dovedi a fi cele mai productive.

O altă situație contra-productivă: ne prefacem că am înțeles ceva sau că știm ceva, de teama de a nu părea ignoranți, slabi în fața celorlalți. Când trebuie să iei o decizie pe loc, rușinea poate fi plătită scump, la propriu și la figurat.

4. Ține cont de valorile și principiile tale.

Uneori, trebuie să iei decizii dure, neagreate de ceilalți, deși este clar în interesul lor. Poate empatizezi cu această situație dacă ești părinte. 

Alteori, poți lua decizii care nu te avantajează direct pe tine, dar aduc beneficii celor din jurul tău. Poate te regăsești în această situație dacă ai angajați sau o familie care depinde de tine. 

Iar alteori poți lua decizii de care doar tu beneficiezi. Poate te regăsești în această situație dacă ești nefericit în relația actuală. 

Nu există o singură cale corectă. Dar valorile și principiile tale îți pot fi călăuză.

5. Ia o pauză.  

Te poți lăsa ușor prins în vâltoarea vieții, uitând ceea ce e cu adevărat important. Nu te grăbi să iei decizii majore, dar nici nu amâna inevitabilul! 

Ia o pauză, atât pentru a-ți aminti cine ești și ce vrei cu adevărat, cât și pentru a cântări consecințele deciziilor tale.

Cei mai mulți dintre noi nu vor fi în postura de a lua decizii care să impacteze milioane de oameni. 

Însă, la un moment dat, fiecare dintre noi va trebui să facă față unor decizii dure. 

Sper că acest proces de luare a deciziilor te va ajuta în viața de zi cu zi, permițându-ți să fii încrezător în ceea ce hotărăști să faci.

==

Hai in Grupul Privat de Facebook rezervat curajoșilor care vor să facă schimbări prin obiceiuri productive și sisteme testate…

… vei găsi aici resurse și oportunități pe care nu le mai ofer nicăieri altundeva!

Click pe link, răspunde la două întrebări și devino membru chiar de AZI!

5AM Club Group

Ne vedem acolo!

DESPRE AUTOR

Dan Luca este coach, antreprenor, speaker și autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan este fondatorul comunității 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața.