5 DELICII LA 5AM

Adaptarea la schimbarea orei, mindfulness pentru frică și efectele respirației pe gură 
Editia
Din 1 apr., 2022

🔔 O idee de la mine

Cum să te adaptezi la schimbarea orei 

Simți deja că ți s-a dat viața peste cap de când s-a schimbat ora?

Hai să-ți spun cum 𝐬𝐚̆-𝐭̗𝐢 𝐫𝐞𝐬𝐞𝐭𝐞𝐳𝐢 𝐜𝐞𝐚𝐬𝐮𝐥 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐧 𝐚𝐥 𝐬𝐨𝐦𝐧𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐢̂𝐧 𝟒 𝐩𝐚𝐬̗𝐢 

  1. 𝐀𝐝𝐚𝐩𝐭𝐞𝐚𝐳𝐚̆-𝐭̗𝐢 𝐞𝐱𝐩𝐮𝐧𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐥𝐚 𝐥𝐮𝐦𝐢𝐧𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐟𝐮𝐧𝐜𝐭̗𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐜𝐢𝐜𝐥𝐮𝐥 𝐧𝐚𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥 𝐚𝐥 𝐏𝐚̆𝐦𝐚̂𝐧𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢.

 Expune-te la lumină dimineața și pe parcursul zilei, iar seara diminuează expunerea și asigură-te că renunți la ecrane înainte de somn.

  1. 𝐍𝐨𝐫𝐦𝐚𝐥𝐢𝐳𝐞𝐚𝐳𝐚̆-𝐭̗𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐦𝐚𝐬𝐚̆.

 Cercetătorii de la Harvard au descoperit că fastingul de 16 ore ajută la resetarea programului de somn. 
Poți încerca varianta în care să mănânci cina la ora 16 și să iei micul dejun următorea zi la 8 dimineața.

  1. 𝐌𝐞𝐫𝐠𝐢 𝐢̂𝐧 𝐧𝐚𝐭𝐮𝐫𝐚̆.

 Stai cât mai mult în natură și expune-te la lumină și aer natural. Cercetătorii au demonstrat că până și cei care se considerau bufnițe de noapte au reușit să-și regleze somnul și să se trezească dis de dimineață.

.4. 𝐅𝐚̆ 𝐩𝐚𝐬̗𝐢 𝐭𝐫𝐞𝐩𝐭𝐚𝐭̗𝐢.
 Pentru mulți oameni, schimbările lente și graduale sunt cele mai bune atunci când vine vorba de obținerea rezultatelor pe termen lung. 

Ajustează-ți programul cu cel mult 30 de minute pe zi și rămâi în fiecare fază, până când corpul tău ajunge la curent cu schimbările.

𝐎𝐝𝐚𝐭𝐚̆ 𝐜𝐞 𝐝𝐨𝐫𝐦𝐢 𝐬̗𝐢 𝐭𝐞 𝐭𝐫𝐞𝐳𝐞𝐬̗𝐭𝐢 𝐥𝐚 𝐨𝐫𝐞 𝐢𝐝𝐞𝐚𝐥𝐞, 𝐧𝐮 𝐮𝐢𝐭𝐚 𝐬𝐚̆ 𝐦𝐞𝐧𝐭̗𝐢𝐢 𝐮𝐧 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐭𝐚𝐧𝐭 𝐢̂𝐧 𝐟𝐢𝐞𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐳𝐢 𝐚 𝐬𝐚̆𝐩𝐭𝐚̆𝐦𝐚̂𝐧𝐢𝐢

👁️ O idee pentru Corp

Respirația pe gură dăunătoare pentru sănătatea ta 

Știi momentul acela când ești răcit și nasul îți este înfundat? 

Singura alternativă pe care o ai pentru a putea respira este să respiri pe gură?

Am o veste proastă. 

Respirația pe gură este dăunătoare sănătății tale. 
De ce se întâmplă acest lucru?

În momentul în care respiri pe nas oxigenul trece peste membrana mucoasă și în sinusuri, care produce oxid nitric, de care corpul tău are nevoie pentru toți mușchii netezi cum ar fi inima și vasele de sânge. 

Deci atunci când nu respiri pe nas, sângele tău nu primește tot oxigenul de care are nevoie pentru a funcționa corect. 

Tot respirația pe gură este responsabilă și pentru schimbările faciale la copii. 

Citește aici impactul pe care îl are asupra acestora și alte curiozități despre respirația pe gură.

🧠 O idee pentru Minte

Diferența dintre creierul femeii și al bărbaților 

Irvine, profesor de neurobiologie și comportament, spune că creierul este un organ impactat de gen. 

Diferențele se extind dincolo de sistemul reproductiv. 

În ceea ce privește dimensiunea, creierul bărbaților este mai mare. Cu toate acestea, hipocampul , esențial pentru învățare și memorare, este mai mare decât al unui bărbat și funcționează diferit

În schimb, amigdala unui bărbat, asociată cu trăirea emoțiilor și amintirea unor astfel de experiențe, este mai mare decât a unei femei.

Citește aici mai multe despre diferențe și află cum se schimbă structura creierului în momentul vizionării unui film

😕 O idee pentru Emoții

Mindfulness schimbă structura fricii 

Probabil că frica reprezintă una dintre cele mai întâlnite emoții. 

O experimentezi atunci când începi un proiect nou sau când explorezi un alt oraș. 

Sunt o serie de tehnici de gestionare a fricii. 

Una pe care ți-o recomand este practicarea mindfulness-ului. 

Tara Brach explică, folosind metoda pumnului, ce se întâmplă în creierul nostru în momentul în care simțim frica. 

Aceasta spune că în momentul în care simțim frică pierdem contactul cu partea din creier care se ocupă de empatie și rațional. 

Ceea ce face mindfulness-ul este să ajute la reintegrarea părții din creier care se ocupă de partea rațională cu cea care este responsabilă de supraviețuire. 

Ascultă aici explicația Tarei și modul în care poți evita momentele de frică intensă. 

🕊️   O idee pentru Suflet


Pentru că este începutul unei luni noi vreau să te las cu un quote asupra căruia te invit să reflectezi. 

Ce decizii diferite vei lua luna aceasta astfel încât să te aducă mai aproape de tine?

DESPRE AUTOR

Dan Luca este coach, antreprenor, speaker și autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan este fondatorul comunității 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața.