“Cu totii avem 5 mingi cu care jonglam in fiecare moment: mingea sanatatii, mingea familiei, mingea prietenilor, mingea profesiei si mingea spiritualitatii. 4 din cele 5 mingi sunt de cristal. Daca le scapam se vor face tandari. Doar o minge e din cauciuc si poate sa isi revina dupa ce a cazut: e mingea profesiei.” (Brian Dyson, fost CEO Coca Cola)
Sa ne intelegem de la inceput un lucru:
Nu neg ca exista si joburi care au o incarcare mai mare de 8 ore!
Dar sa ne intelegem inca un lucru:
Exista mult mai multi oameni care stau peste program nu pentru ca au de lucru mai mult de 8 ore, ci pentru ca sunt indisciplinati, dezorganizati si amana ce au de facut!
De unde stiu asta?
Am fost si eu in situatia respectiva cu ani in urma si am vazut cum alti colegi de ai mei manifestau aceleasi simptome…
“Ok, vei spune… dar toata lumea sta peste program… asa sunt vremurile astea…”
Cu siguranta ca sunt vremuri mai provocative decat au fost, insa asta nu e un motiv sa nu ai grija de tine. Pentru ca, tu esti singura persoana care poate avea grija de tine!
Asa cum spune si citatul, jonglam cu mingi de cristal care se fac tandari atunci cand sunt scapate…
Joburi probabil ca vei avea 5, 10 sau mai multe in viata… insa…
cati prieteni adevarati poti schimba?… cati parteneri cu care sa fii casatorit?… cati copii pe care sa ii schimbi daca ii dezamagesti?… cate corpuri de care sa abuzezi prin lipsa de odihna, nutritie si refacere?…
Si din tot acest topic urias, am ales sa iti aduc mai multa claritate in acest articol in ceea ce priveste modul in care iti poti lasa munca de la birou… la birou.
Sau altfel spus, cum poti face o delimitare mai clara intre ceea ce inseamna viata ta profesionala si ceea ce inseamna viata ta privata.
De ce este importanta aceasta separare?
Este esentiala pentru sanatatea ta psihologica. E important sa ai o delimitare mentala, spatiala, psihologica intre ceea ce reprezinta un domeniu al vietii tale si ce reprezinta celalalt domeniu.
Majoritatea oamenilor atunci cand lucreaza se gandesc la problemele de acasa si cand sunt acasa de fapt rezolva mental sau chiar practic, probleme de la servici.
In masura in care acesta este si cazul tau, ii vaduvesti pe toti de prezenta ta – nu esti nici la birou cu colegii, sefii, clientii, furnizorii si nici acasa cu familia.
Cu alte cuvinte: Esti absent! … (nemotivat, as putea adauga)
De aceea, organizarea si cresterea productivitatii nu sunt doar niste mofturi la moda, sunt exact caile prin care tu ajungi sa ai o viata mai implinita, sa ai mai mult succes profesional si mai multa armonie in familie.
Vreau sa iti dau in continuare cateva idei despre ce poti face concret astfel incat sa poti pleca de la birou la o ora rezonabila… iar cand ai plecat cu corpul, la fel sa fii facut si cu mintea… bineinteles pana a doua zi cand le iei de unde le-ai lasat.
Am auzit cu ceva timp in urma povestea unui zidar, tata a cinci copii, care descrie modul in care facea aceasta delimitare intre cele doua arii din viata lui: profesional si privat.
El povesteste ca, in fiecare seara, cand merge acasa, se opreste in dreptul copacului din fata portii.
Si oricate ingrijorari sau framantari ar avea, le ia (metaforic vorbind) de pe umerii lui si le pune pe crengile de la baza copacului.
Apoi, usurat dupa ce si-a dat jos povara, se simte extraordinar si intra in casa la sotie si copii cu zambetul pe buze si este cel mai bun sot si tata pentru ei.
Dimineata, cand pleaca la munca, trece prin dreptul copacului si isi pune la loc pe umeri “povara” lasata cu o seara in urma.
“Stii ceva, spune zidarul, dimineata, intotdeauna povara este mai usoara decat era cu o seara in urma si mai mult decat atat, nu ii incarc si pe ai mei cu ceea ce am eu de dus”.
Si atunci, hai sa vedem, concret, cum poti sa ai si tu aceasta delimitare intre timpul in care profesezi si cel in care esti inconjurat de cei dragi:
1. Rupe legaturile electronice
Chiar si o ocheada in telefon la un email se poate transforma intr-o seara de ingrijorari si planuri pentru a doua zi. Inchide-ti telefonul, sau macar da-l pe silent si pune-l undeva unde sa nu vezi fiecare apel, sms sau email nou intrat.
Poale le-ai promis copiilor ca ii duci in parc… ai grija, pentru ca ei tin minte toate aceste lucruri… si modul in care percep realitatea, este ca ei sunt mai putin importanti decat munca ta…
2. Invata cand sa spui “NU” si cand sa spui “DA”
Incepe prin a te organiza foarte bine si apoi contracteaza munca pe care o faci. Adica, spune ce poti si ce nu poti sa faci, si pana cand. Daca nu esti bine organizat, vei tinde sa spui ca lucrezi atat de mult peste program pentru ca nu esti eficient, insa din momentul in care ti-ai optimizat activitatea, poti argumenta foarte clar ce e mai mult decat poti face.
E posibil sa existe 3% situatii in care e nevoie sa spui da la o urgenta, insa de dragul celor 3% nu sacrifica restul de 97% si nu le transforma in regula.
3. Progreseaza in incremente mici
E total nerealist sa iti propui sa sari de la un program de tipul 7 dimineata – 9 seara la un program 9 dimineata – 5 dupa-masa. Pentru ca ai obisnuit deja oamenii sa te gaseasca acolo la anumite ore, iar ei nu se vor schimba peste noapte. Incepe prin a pleca cu 15 minute mai repede si a recontracta pas cu pas modul de lucru cu oamenii care depind de tine.
Un aspect practic si pe care l-am testat in multe cazuri cu mine si cu clientii mei, este sa iti stabilesti o ora limita peste care nu vei ramane la birou. Poate fi ora 18 sau 19. Adauga o miza sub forma unei sume de bani si cere ajutorul unui coleg sa te monitorizeze.
Cunosc companii cu care am colaborat, care isi amendeaza angajatii care stau peste program. Din doua motive: pentru ca nu incurajeaza ineficienta din timpul zilei si pentru ca isi dau seama de importanta timpului de seara in care oamenii au nevoie sa se reincarce pentru a fi in cea mai buna forma a doua zi.
4. Nu te descuraja daca nu iti iese in 100% din cazuri
Mai importanta decat perfectiunea este… progresul! Daca te masori in relatie cu perfectiunea, intotdeauna vei iesi pe minus si te vei demotiva, in schimb daca masori progresul, observi pasii facuti in directia buna si iti doresti sa perseverezi.
Eu am o vorba: dupa ce ai cazut de pe cal, urca-te cat mai repede inapoi in sa si continua-ti drumul!
5. Incetineste ritmul frenetic de la munca
Intrebarea este: cum faci trecerea de la persoana care lucreaza din greu la adultul care vrea sa se relaxeze?
In primul rand, revizuieste-ti lista cu proiecte in curs ca sa ai o cunoastere profunda a tuturor aspectelor pe care le ai de gestionat. Nimic nu e mai daunator, psihologic vorbind, decat sa ai senzatia ca se intampla lucruri fara sa fii tu constient de ele.
In plus, profita de drumul spre casa si asculta muzica relaxanta sau un audiobook despre imbunatatirea relatiilor. Energia ta va fi cu totul alta cand ajungi acasa la familie.
6. Aloca-ti timp pentru tine (inainte sau dupa ce ai ajuns acasa)
Ce iti place sa faci atunci cand nu muncesti, dar nici nu esti cu alte persoane dragi prin preajma?
Ai un hobby?… scrii in jurnal?… iti place sa gradinaresti?… mergi la fitness?… mesteresti prin casa?…
Fiecare avem un copil in interiorul nostru care vrea la joaca dupa ce a fost “cuminte” si a muncit o zi intreaga. Ofera-ti acest timp de relaxare si vei putea observa cum iti creste nivelul de creativitate pentru ca ti-ai dat voie sa te “joci”.
Unii dintre clientii mei de coaching chiar prefera sa se opreasca intr-o cafenea pentru 30 minute – 1 ora, sa bea un ceai, sa citeasca, sa isi inchida ziua profesionala, tocmai ca sa poata fi in cea mai buna energie cand ajung acasa la familie.
si nu in ultimul rand…
Intelege ca aceste schimbari necesita timp!
Orice schimbare semnificativa si durabila nu se face peste noapte. Da-ti timp sa parcurgi drumul din locul in care esti, in locul in care iti doresti sa ajungi.
“Nu te ingrijora ca mergi prea incet, ingrijoreaza-te doar daca stai pe loc” (proverb chinezesc)