Cum să crești rezistența la stres fără sport

Acesta nu este un îndemn la inactivitate dar… 

Dar cum ar putea cineva care nu este capabil să facă efort fizic din diverse motive, să aibă parte de aceeași rezistență la stres la fel ca un om activ?

Ultimele studii științifice ne spun că în perioadele cu stres ridicat, oamenii s-ar putea întoarce la exerciții fizice pentru a scăpa de energia nervoasă acumulată. 

Cu toate acestea, cercetătorii nu au stabilit încă exact modul în care exercițiile fizice influențează stresul în creier și corp, în ciuda faptului că exercițiile sunt benefice pentru sănătatea mintală.

Într-un studiu recent efectuat pe șoareci, cercetătorii au ajuns cu un pas mai aproape de această înțelegere, descoperind că exercițiile fizice întăresc de fapt rezistența creierului la stres. 

Efortul fizic ajută animalele să facă față mai ușor stresului, crescând o anumită proteină neuronală crucială numită Galanin (wikipedia)

Aceasta influențează:

  • nivelul de stres, 
  • consumul de alimente, 
  • cogniția și 
  • starea de spirit.

Folosind această descoperire, cercetătorii s-au gândit să modifice genetic nivelurile de galanină ale șoarecilor sedentari. Aceasta a avut ca rezultat reducerea răspunsului anxios la stres chiar dacă aceștia nu realizau exerciții fizice.

Dacă alte experimente umane confirmă aceste descoperiri, ar putea însemna că această proteină galanin ar putea ajuta oamenii să obțină beneficiile rezistenței la stres ale exercițiilor fizice, chiar dacă nu sunt capabili să se antreneze.

Deci până la urmă cum rămâne cu oamenii?

Pentru a răspunde la această întrebare este nevoie de mai multe date statistice umane pentru a afla exact ce tip sau cât de mult exercițiu conferă acest efect de rezistență la stres. 

Dar, pe baza dovezilor actuale, cercetătorii spun că pot oferi câteva îndrumări generale:

  1. Realizați exerciții aerobe (cum ar fi mersul pe jos, alergatul, ciclismul, înotul). 

Acestea au un efect mai mare asupra rezistenței la stres decât exercițiile non-aerobe (cum ar fi ridicarea de greutăți). Alege să te plimbi prin natură și descoperă în acest articol ce beneficii uimitoare poate avea această decizie asupra sănătății tale – Conexiunea cu Natura: Vindecă, Încarcă și Regenerează.

  1. Exercițiile fizice trebuie să fie realizate regulat, adică un antrenament de câteva ori pe săptămână(2-4 ori). Realizarea unui antrenament HIIT sau o alergare lungă chiar înainte de un eveniment stresant nu este la fel de eficient ca o drumeție regulată pe jos sau cu bicicleta.

A nu face deloc exerciții și apoi a merge brusc pentru o alergare grea de 10 km chiar înainte de un eveniment stresant nu este la fel de util pe cât dacă ai face jogging regulat 3 km, câteva zile pe săptămână, timp de câteva luni”, spun cercetătorii David Weinshenker și Rachel Tillage.

Dacă te simți obosit mai mereu și nu te simți în stare să faci efort fizic, îți recomand cu încredere următoarele articole:

Una dintre implicațiile majore ale acestui studiu este că pentru a obține efectele pozitive ale exercițiilor fizice asupra rezistenței la stres pentru persoanele care nu sunt capabile să facă mișcare, terapiile viitoare s-ar putea orienta asupra utilizării acestei proteine galanin. 

Până atunci, pentru a face față ușor stresului și episoadelor anxioase, exercițiile fizice rămân cea mai avantajoasă și benefică soluție! 

Ridică-te de pe scaun, ieși din casă, mișcă-te, petrece timp în natură… folosește-ți corpul pentru că asta te face să fii OM!

DESPRE AUTOR

Dan Luca este coach, antreprenor, speaker și autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan este fondatorul comunității 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața.