Cum sa ramai profesionist in timpul unei crize personale

Cum sa ramai profesionist in timpul unei crize personale

“Nu este posibila o criza saptamana viitoare. Agenda mea e deja plina.” (Henry Kissinger, fost Secretar de Stat SUA)

Crizele au o caracteristica neplacuta: vin neanuntate.

Daca esti complet nepregatit, o criza iti poate modifica in mod dramatic stilul de viata.

Daca insa planuiesti in avans si ai o gandire preventiva (fara sa devina obsesie) poti sa iti asiguri o trecere un pic mai lina peste situatia respectiva.

Despre ce fel de crize vorbim?

Poate fi vorba despre intreruperea unei relatii, probleme severe de sanatate, situatii financiare precare sau chiar moartea unei persoane dragi.

Ce au toate acestea in comun?

Te au in comun pe tine, cel sau cea care e nevoie sa depaseasca acest moment incarcat cu intensitate negativa mare.

Iar aceasta criza personala pune presiune foarte mare pe modul in care performezi in jobul tau. In mod evident, asta se va rasfrange si asupra rezultatelor pe care le vei obtine.

Si atunci intrebarea la care vreau sa raspund in continuare este: “cum poti sa te ocupi de criza personala fara sa provoci pagube majore companiei in care lucrezi sau imaginii tale de profesionist?”

De ce e necesar sa te gandesti la aceste lucruri atunci cand nu se intrevede nici o criza?

Pentru ca in momentul respectiv, valul de emotii iti contamineaza gandirea si e posibil sa iei decizii pe care le regreti mai tarziu. Sa iti dau cateva exemple:

– “Nu-i nimic daca o sa divortez, sunt puternic, pot face fata negocierii care urmeaza. O sa imi stapanesc emotiile…”

– “Am pierdut-o pe mama, nu ma mai intereseaza nimic, ma duc la birou dupa ce o sa ma simt in stare…”

– “Problema de sanatate a fratelui meu ma afecteaza atat de tare incat ma deprim ori de cate ori ma gandesc la asta. Ma ingrop in munca si sper sa ma afecteze mai putin…” … etc…

Ca sa ne intelegem, nu sunt nici pentru ingroparea emotiilor dar nici pentru zidul plangerii organizat la birou.

Sunt pentru echilibru.

In aceste momente ai nevoie sa accepti ca exista o problema, sa iti iei timp sa o adresezi atat mental cat si emotional si sa faci astfel incat lipsa ta de la job sa nu provoace pagube iremediabile.

Pentru a fi intr-o stare cat mai ok pe tot parcursul crizei personale, iti sugerez sa consideri urmatoarele moduri de actiune:

1. Vorbeste cat mai repede cu superiorul tau direct.

Ia-ti un pic de timp sa iti revii dupa aflarea vestii si apoi spune-i ca ai o criza majora care necesita atentia ta imediata. Daca ai nevoie sa fii in alta parte, revizuiti prioritatile din acea zi si gasiti impreuna modalitati de a onora obligatiile.

2. Spune colegiilor apropiati ce se intampla intr-un mod succint si cat mai neutru.

Spune suficient, dar nu prea mult, pentru a nu crea o melodrama din criza pe care o traversezi. Atentioneaza-i ca e posibil sa lipsesti ore sau zile, si o sa le comunici cat mai repede acest lucru. Adu in discutie si posibilitatea ca tu sa iti satisfaci partial obligatiile in perioada urmatoare cu tot ceea ce implica asta in relatia cu ei.

3. Gaseste sprijin.

Poate fi vorba despre partenerul de viata, parinti, frati, prieteni, mentor, coach. E important sa nu suferi in tacere si sa ai posibilitatea sa exprimi emotiile pe care le simti in acel moment. In aceste momente de criza ai nevoie de tot sprijinul pe care il poti obtine.

4. Dupa 1-2 zile de la inceperea crizei, agreaza cu superiorul tau un plan de tranzitie.

Tine cont si de nevoile organizatiei si de faptul ca e necesar sa existe o delimitare in timp pentru intervalul in care nu vei fi disponibil sau doar partial disponibil. Daca acest aspect este incert, compania poate ajunge chiar sa angajeze o persoana care sa iti tina locul daca nu este clar cat vei lipsi si la ce capacitate vei fi dupa ce te intorci. Da-ti un timp suficient sa iti revii dar nu mai mult de atat.

5. Nu cauta in superiorul tau un confident.

E foarte important sa nu amesteci rolul profesional cu cel personal. Nu ii cere sa te asculte si sa te inteleaga pentru ca o sa va para rau la amandoi. Nu e jobul sau sa iti fie prieten, este acela de a se asigura ca tu produci rezultate agreate. Orice concesie iti face “din prietenie” va ajunge sa dea socoteala si e frustranta situatia “eu l-am inteles pe subordonatul meu, dar seful meu nu ma intelege…”

6. Ia fiecare zi pe rand.

Nu te ajuta sa te gandesti “cum voi trece peste aceasta perioada?”. Mai important este cum vei trece peste aceasta zi. Maine iti vei pune aceeasi intrebare… Oricum, nu ai decat momentul prezent, asa ca nu e deloc necesar sa te incarci cu o posibila durere viitoare pe care s-ar putea sa nu mai ajungi sa o simti.

7. Ai grija de tine. (mai multa ca de obicei)

E previzibil ca te vei simti rau in aceasta criza? Da. Tocmai de aceea fa tot ce poti ca sa minimizezi impactul. Printre cele mai bune modalitati de a gestiona acest tip de evenimente sunt exercitiile fizice (mai ales in aer liber), scrisul in jurnal si conectarea cu emotiile puternice, conversatii cu oameni pe care ii apreciezi, rugaciune, meditatie.

si nu in ultimul rand…

Crizele vin si pleaca.

E adevarat ca poate fi furtuna cu vant si ploaie, dar dupa o vreme rasare iarasi soarele. E adevarat ca dupa crize raman cicatrici insa, acestea ne fac mai puternici.

Aceste sugestii se aplica si daca ai in subordine oameni care au de depasit crize personale. Daca ei nu au luciditatea de a face un asemenea plan, poti sa ii ghidezi tu astfel incat tranzitia sa fie mai usoara.

Distribuie

Despre Autor
____
Dan Luca este expert în productivitate și în echilibrul dintre profesie și viața personală. El ajută antreprenorii să-și creeze un mod de viață care să pună în echilibru familia, sănătatea, pasiunile, spiritualitatea și profesia, astfel încât să aibă cea mai bună viață posibilă. 

Mă bucură interesul tău!

Lasă-mi te rog datele tale
să te contactez