De ce ești obosit mai tot timpul? (Surse și Soluții)

În ultima vreme, tot mai mulți oameni începând de la prieteni, colegi de muncă, familie, vecini, afirmă că se simt tot mai obosiți. 

Nu neapărat triști, depresivi sau cu sentimentul de gol, de lipsă, ci pur și simplu simt o stare de epuizare, fără energie.

Căutările pentru întrebarea ”de ce mă simt atât de obosit mereu?” au crescut dramatic pe Google în perioada iulie 2021 – septembrie 2021.

Tu cum te simți? 

Îți sună familiar următoarele: 

mă simt atât de obosit mereu”, 

mă străduiesc să nu apăs butonul de amânare al alarmei de mai multe ori.”, 

nu am chef de nimic”?

Poate că te întrebi

”Care ar putea fi cauzele pentru care mă simt așa obosit mereu?”

Există, desigur, multe motive pentru oboseala noastră colectivă: 

  • o pandemie de un an și jumătate, 
  • neliniște socială și conflict democratic – pentru a numi doar câteva. 

Dar dincolo de acești factori evidenți, eu cred că se întâmplă altceva: 

înlocuim entuziasmul cu anxietatea. 

Mai citește încă o dată, te rog! 

Înlocuim Entuziasmul cu Anxietatea!

Acest fenomen este atât de subtil încât este greu de observat, așa că voi încerca să explic. 

Participarea la diferite evenimente: la concerte, evenimente sportive, filme, chiar și mersul la restaurante, să nu mai vorbim de o vacanță, nu sunt la fel de simple pe cât obișnuiau să fie înainte. 

Fiecare seară în oraș este însoțită de un anumit grad de stres decizional pe o parte (”ar trebui să mergem sau nu; merită riscul?”) și un grad de nervozitate pe cealaltă parte (”este această ușoară durere de cap de la vin sau am luat Varianta Delta foarte contagioasă?”). 

Ca urmare, mulți oameni ies mai rar și astfel am ajuns să trăim o lipsă colectivă de entuziasm în viața noastră.

Apoi, pentru că petrecem majoritatea timpului în casă, parcă începi să te simți cam leneș și plictisit, așa că te gândești să petreci un pic de timp pe telefon în online pe rețelele de socializare sau pe alte platforme. 

Nu cauți ceva specific, ci doar să vezi ce mai e nou și în tendințe pentru că ai nevoie ca ceva să îți ofere dopamină și o stare de entuziasm. 

Dar atunci când intri, în loc de emoții pozitive, găsești diferite știri neliniștitoare despre pandemie, povești de groază despre politică, situații stresante din lume, și altele. 

Deci, nu numai că ne lipsesc multe surse de entuziasm pozitiv și energizant, dar le înlocuim cu surse de anxietate negative și epuizante. 

Iar crizele repetate de anxietate duc la epuizare profundă.

Privind din această perspectivă, întrebarea potrivită NU este: ”de ce suntem obosiți tot timpul?”  

Întrebarea este: 

Cum și ce am putea face să nu mai fim obosiți tot timpul?

  1. În primul rând, trebuie să încetăm să înlocuim dorința noastră pentru entuziasm cu anxietatea provocată de internet. 

Când simți dorința de a da scroll pe social media, întreabă-te: ”ce alimentează această dorință? 

Dacă răspunsul este că nu ai un motiv concret, ci doar vrei să te simți mai bine, atunci este recomandat să înlocuiești acest obicei cu altă activitate (vezi mai jos). 

Studiile spun că cei care obișnuiesc să petreacă timp pe telefon sau tabletă înainte de culcare, au un somn mai puțin odihnitor din cauza luminii albastre generate de ecranele luminoase care perturbă secreția melatoninei, hormonul somnului profund. 

Recomandat este să petreci cât mai puțin timp pe telefon și pe rețelele de socializare, iar înainte de culcare pentru cei ce nu reușesc să adoarmă este recomandat să citească o carte în format fizic. De preferat beletristică și nu business sau dezvoltare personală pentru a nu se activa prea tare creierul înainte de culcare. 

  1. În al doilea rând, trebuie să facem tot posibilul pentru a insera emoții pozitive în viața noastră într-un mod care să inducă siguranță.

Începe să practici zilnic activități sănătoase ce îți produc plăcere, cum ar fi: 

  • citește o carte sau scrie una, 
  • învață să cânți la un instrument, 
  • pictează, 
  • joacă-te cu copii, 
  • gătește ceva delicios, 
  • practică yoga sau sportul tău preferat, 
  • încearcă aromaterapie
  • ascultă muzică ritmată 
  • și altele..

Atunci când practici activități sănătoase ce produc plăcere, se eliberează o cantitate de energie mai mare și astfel te vei simți mai înviorat.

  1. În al treilea rând este necesar să avem răbdare.

Rezultatele nu apar peste noapte. 

Înlocuind obiceiurile dăunătoare cu cele sănătoase, somnul va căpăta o mai mare profunzime și astfel vei începe să te simți mai odihnit și mai energic în fiecare dimineață 

Am scris o carte despre cum poți să începi fiecare zi în forță și să ai parte de energie și productivitate chiar dacă acum nu ești o persoană matinală! 

  1. Și nu în ultimul rând sunt recomandate 7-8h de somn zilnic. 

Este important să ai un program constant, pentru că s-a demonstrat că cei care dorm haotic în timpul săptămânii pe premisa că recuperează în weekend, nu au parte de cel mai calitativ și revigorant somn, ci din contră, se simt tot mai epuizați în timp.

Ajută foarte mult să ai o rutină de seară, astfel încât să aterizezi către destinația somn gradual, predictibil și atât corpul cât și mintea să fie pregătite pentru odihnă și recuperare. 

În concluzie, învață să oferi corpului ceea ce are nevoie. 

Începe cu pași mici pentru rezultate mari. 

Dacă ți-a fost de ajutor acest articol, te rog împărtășește-l și cu prietenii tăi. Îți vor mulțumi mai târziu.

==

Hai in Grupul Privat de Facebook rezervat curajoșilor care vor să facă schimbări prin obiceiuri productive și sisteme testate…

… vei găsi aici resurse și oportunități pe care nu le mai ofer nicăieri altundeva!

Click pe link, răspunde la două întrebări și devino membru chiar de AZI!

5AM Club Group

Ne vedem acolo!

DESPRE AUTOR

Dan Luca este coach, antreprenor, speaker și autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan este fondatorul comunității 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața.