5 DELICII LA 5AM

Despre silence treatment în cuplu, diferența dintre traumă și stres, modul în care natura te poate vindeca
Editia 25
Din 11 nov., 2021

Bună dimineața,

Hai să vezi ce curiozități ți-am pregătit astăzi.

🔔 O idee de la mine

Conexiunea cu natura: vindecă, reîncarcă și regenerează

Toată lumea știe cât de important este să petreci timp în aer liber, în natură, pentru sănătatea fizică și psihică. Dar dacă o facem doar ca să bifăm și asta de pe listă, nu vom beneficia de aceleași avantaje.

Conexiunea cu natura este cea mai importantă, nu doar simplul contact cu aceasta.

  • Sentimentul generat de conexiunea emoțională cu natura este de x4 ori mai mare decât cel asociat cu un statut socio-economic mai înalt.
  • Conexiunea cu natura prezice comportamente pro-mediu, în timp ce frecvența vizitelor în natură, nu.
  • Copiii de 7-9 ani simt o conexiune foarte puternică cu natura, dar între 10 și 15 ani conexiunea scade dramatic și de-abia începând cu vârsta de 31 de ani atinge același nivel ca în copilărie și se menține.

Cum să creezi o conexiune cu natura?

𝗦𝗶𝗺𝘁̗𝘂𝗿𝗶: observă și implică-ți activ simțurile atunci când ești în aer liber. Pur și simplu ascultă cântecul păsărilor, miroase florile sau simte lumina soarelui și adierea vântului.
𝗘𝗺𝗼𝘁̗𝗶𝗲: observă frumusețea din jur – culori, contraste, patternuri. “Inspiră” adânc bucuria și calmul pe care le ți le transmite natura. 
𝗦𝗲𝗺𝗻𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮𝘁̗𝗶𝗲: explorează modul în care natura aduce sens vieții tale. Ce simți când ești în vârf de munte? Dar când vezi un răsărit de soare? La ce reflectezi când te plimbi pe malul mării?
𝗖𝗼𝗺𝗽𝗮𝘀𝗶𝘂𝗻𝗲: Ce poți face pentru natură? De la strângerea gunoiului când mergi la plajă, până la sprijinirea organizațiilor caritabile și regândirea obiceiurilor de cumpărare.

Profită de culorile frumoase ale toamnei și explorează ceea ce natura are de oferit.

👁️ O idee pentru Corp

Ai auzit de momsomnie? 
Este un concept ce cuprinde problemele de somn pe care le întâmpină părinții, în mod special mamele. 

Shelby Harris, profesor în cadrul colegiului de medicină, neurologie și psihiatrie, a prezentat pentru NYT Parenting câteva strategii pe care le pot aplica părinții în ceea ce privește somnul. 
Una dintre cele mai frecvente situații pe care Shelby le-a întâlnit a fost legată de faptul că mamele i-au spus că deși copilul adoarme ele nu reușesc să facă asta. Motivul pentru care se întâmplă acest lucru este pentru că mamele sunt conectate la a detecta potențiale pericole ce apar în somn cum ar fi: plânsul copilului, rostogolirea acestuia etc. 

Ce se poate face în această situație:

-Prin terapia cognitiv comportamentală se analizează validitatea gândurilor. De foarte multe ori mamele au dificultăți în a adormi de teamă să nu se întâmple ceva. Astfel că, o strategie ce poate fi aplicată este să analizezi de câte ori chiar s-a întâmplat ceva în timp ce dormeai. 
– O altă variantă este crearea unei rutine a corpului care să-i permită să intre în deep sleep 
– De asemenea, să discuți cu partenerul despre nevoia de somn s-a dovedit o strategie câștigătoare 

Citește aici sfaturile pentru un somn mai bun și cum poți evita să pierzi nopțile. 

🧠 O idee pentru Minte

Probabil că și tu auzi că se vorbește frecvent despre traumă. Dar ce este trauma?

Bessel Van der Kolk, autorul Body Keeps the score, explică diferența dintre stres și traumă ca fiind una importantă și definitorie pentru sănătatea ta emoțională și fizică. 

În cazul stresului, în momentul în care factorul care ne cauzează stresul este îndepărtat lucrurile revin la normal. Spre deosebire de stres, în momentul în care suferim o traumă corpul continuă să o trăiască. Trauma este practic cum ai răspuns unui eveniment care ți s-a întâmplat și care te-a copleșit. 

Ascultă aici care sunt elementele cheie pentru o relație sănătoasă minte-corp-emoții și cum poți identifica situațiile care îți pot face rău atât fizic cât și emoțional. 

😕 O idee pentru Emoții

Ți s-a întâmplat vreodată să ai parte de silence treatment? 

Este acel moment când nu știi exact ce ai făcut dar partenerul tău nu mai vorbește cu tine. De cele mai multe ori stă cu mâinile încrucișate și îți aruncă și priviri tăioase. 

Acest tip de abordare arată faptul că ceea ce ai făcut sau spus este inacceptabil pentru partener și vrea să te pedepsească pentru comportamentul tău prin a refuza să mai vorbească cu tine. 

Hai să vedem câteva strategii pe care le poți pune în aplicare pentru a gestiona o astfel de situație:

  • Adresează elefantul din cameră și folosește persoan 1 singular: Eu observ că ești supărat și că nu vrei să vorbești cu mine 
  • Propune alternative. De ex: Dacă ești prea supărat să discutăm acum îți respect decizia și te rog să setăm un interval când vrei să reluăm discuția 

Una dintre cele mai frecvente greșeli pe care le facem atunci când vine vorba de o astfel de situație este tendința de a pune și mai multă presiune pe partener și de a reacționa dintr-o zonă de emotivitate. 

Citește aici ce alte greșeli să mai eviți și cum poți gestiona situațiile tensionate pentru a menține o relație sănătoasă. 

🕊️   O idee pentru Suflet

Astăzi vreau să te las doar cu un reminder.

Mindsetul este totul. Modul în care tu gândești despre tine îți poate lărgi sau îngusta orizonturile.

Ce alegi?

DESPRE AUTOR

Dan Luca este coach, antreprenor, speaker și autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan este fondatorul comunității 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața.