Multitaskingul îți reduce Coeficientul de Inteligență (IQ)
Dan Luca
16 mai, 2021

Exact când erai pe punctul de a apăsa „send mail” îți sună telefonul. 

După 20 de minute la telefon, revii asupra e-mailului, doar că nu îl trimiți imediat, ci mai arunci o privire, mai reformulezi câte ceva. 

Apoi, te apuci de lucru și după nici 30 de minute se aude telefonul vibrând. 
Deblochezi ecranul și vezi că prietenii ți-au lăsat comentarii la ultima postare de pe Facebook. 
Le răspunzi, mai arunci o privire pe paginile lor să vezi ce au mai publicat. 

În procesul „like” – „like” – „love” – „comment” îți sare în ochi o știre legată de covid-19 cu un titlu senzațional și nu reziști tentației de a afla despre ce e vorba. 

Te enervezi și începi să discuți cu colegul de muncă sau cu soțul/soția despre această știre. 
La un moment dat, îți dai seama că e ora 11 a.m. și n-ai făcut mai nimic. 

Muncești pe repede-înainte până la ora 12, când e timpul să iei masa. 
După ce ai mâncat, apare starea aia de somn, apatie, astfel că mai pierzi puțin timpul ascultând un podcast, clătindu-ți ochii cu poze pe Instagram sau distrându-te pe Tik Tok. 

Bei o cafea și reiei pe la ora 14 munca, cu viteza melcului. 

Pe la ora 16:00 începi să fii mai productiv(ă), până pe la 18:00 când te ajunge oboseala. 

Și uite așa, a mai trecut o zi de muncă!

Îți sună cunoscut?

Cât timp muncești efectiv? 

Cât timp muncești eficient? 

Cât de des ești întrerupt(ă) din starea de flow de alte persoane sau de notificările telefonului? 

Studii extensive au arătat fără nici un dubiu că multitaskingul și întreruperile produc o scădere a coeficientului de inteligență între 10 si 20 de puncte! 

Și dacă deja faci lucruri care sunt la limita ta superioară de efort mental, e ca și când ai vrea să urci scările într-un picior… poți… dar e foarte greu și… ne-necesar! 

După cum spuneam și într-un articol anterior, programarea unui interval orar de lucru în care să nu ai parte de întreruperi te va ajuta să îți crești substanțial productivitatea.

Vei realiza în 3-4h cât altă dată în 8 ore și vei putea aloca mai mult timp vieții personale.

Studiile arată că echilibrul dintre viața profesională și viața personală generează multiple beneficii:

  • în afaceri: productivitate crescută, îmbunătățiri ale performanței și competitivității;
  • global – o stare de spirit mai bună și niveluri mai scăzute de stres și boală.

În articolul de azi, vreau să ne concentrăm asupra modului în care putem crește productivitatea prin eliminarea întreruperilor.

Întreruperile sunt bune atunci când efectuezi o muncă de rutină, plictisitoare, căci îți dau un boost de energie, însă atunci când ai de realizat sarcini dificile, importante, întreruperile se dovedesc a fi moartea productivității.

Așadar, iată ce ai de făcut pentru a-ți crește productivitatea prin eliminarea întreruperilor:

1)  Stabilește-ți un interval orar de 2h în care să muncești fără întreruperi!

2)  Anticipează și elimină distragerile!

3)  Stabilește o listă de priorități și un plan schematic al modului în care te vei ocupa de ele.

4)  Start!

Să le luăm pe rând…

1)        Stabilește-ți un interval orar de 2h în care să muncești fără întreruperi.

Pentru mulți dintre noi, intervalul orar ideal este 5-9 a.m., deoarece ne simțim odihniți după 7-8h de somn și după ora 9 a.m. încep telefoanele, e-mailurile, cerințele familiei sau ale colegilor de birou.

Este indicat să alegi un interval orar în care să simți că ești în momentul maxim de concentrare. Iar pentru a avea parte de momente generoase de concentrare, nu uita că e nevoie și de un somn bun, alimentație sănătoasă, mișcare / sport, diminuarea substanțelor psihoactive (cafeină, alcool, țigări).

2)        Anticipează și elimină distragerile.

Atenție, nu confunda întreruperile – distragerea atenției în momentul nepotrivit – cu pauzele. E indicat să iei pauze mici de 5-10 minute cel târziu dupa o oră lucrată . Însă, când ești întrerupt de ceva sau de cineva în momentul de maximă concentrare, asta îți va afecta productivitatea și performanța.

Ce ți-ar putea distrage atenția?

  • Ceilalți.Dacă lucrezi de acasă, instalează-ți un mic birou în mansardă, în garaj sau poate pe balcon (de ce nu!?). Dacă nu reușești să ai parte de liniște câteva ore acasă, ia-ți laptopul și găsește o cafenea mai retrasă sau du-te la sala de lectură a bibliotecii din oraș. Dacă lucrezi la birou și ești nevoit să respecți programul de lucru clasic, soluția este să identifici un loc separat, liniștit, pe platoul de muncă și să îți anunți colegii și supervizorul că timp de câteva ore nu vrei să fii întrerupt.
  • Telefonul mobil. Oprește toate notificările și pune telefonul într-un sertar. Știi doar ce se întâmplă! Ești în momentul maxim de concentrare și îți bâzâie telefonul. Îți este greu să reziști tentației de a vedea despre ce e vorba și, eventual, mai arunci și o privire pe Facebook. Îți va lua apoi ceva timp să re-intri în starea de flow.
  • Propria-ți minte. Da, mintea noastră adoră să rătăcească neintenționat prin trecut și prin viitorul posibil. De aceea, este bine să incluzi în rutina zilnică meditația, cu efecte dovedite în îmbunătățirea atenției concentrate. Ca să te poți reîntoarce în prezent, de câte ori îți observi mintea rătăcind, scrie-ți gândurile pe o foaie de hârtie și plănuiește să te întorci la ele după ce îți vei termina taskurile.

3)        Stabilește o listă cu prioritățile și un plan schematic al modului în care te vei ocupa de ele.

Cu o seară înainte, de preferat, stabilește-ți taskurile la care vei lucra a doua zi, în intervalul orar programat. Astfel, vei putea intra direct în dispoziția de lucru a doua zi. 

Stabilește care sunt criteriile după care vei prioritiza ordinea de execuție (valoarea creată, nivelul de urgență, costul de oportunitate, etc) 

Lipsa de organizare este unul dintre cei mai puternici factori de stres. Simplul act de a-ți lista în agendă prioritățile și eventual pașii pe care îi vei urma pentru realizarea fiecărui task îți va oferi un sentiment de satisfacție, îți va crește încredere în tine și nivelul motivației. 

 4)    Start! Începe să lucrezi inteligent! 

 O singură viață avem și mare parte din ea o petrecem muncind și dormind. 

Știai că la o durată de viață de 75 ani, petrecem 25-29 de ani din viață dormind și 35-40 de ani din viață la locul de muncă?

Asigură-te că ai un somn foarte odihnitor și revigorant ca mai apoi să aduci mai multă valoare și sens în viața ta crescându-ți productivitatea și eficiența!   

Te aștept cu un feedback după ce încerci aceste strategii! Spor mare să ai! 

===

Hai in Grupul Privat de Facebook rezervat curajoșilor care vor să facă schimbări prin obiceiuri productive și sisteme testate…

… vei găsi aici resurse și oportunități pe care nu le mai ofer nicăieri altundeva!

Click pe link, răspunde la două întrebări și devino membru chiar de AZI!

5AM Club Group

Ne vedem acolo!