[Quora.com] În ce moduri poți munci mai inteligent în loc să muncești din greu?

Răspuns: Această întrebare este foarte interesantă…

… şi intenţionez să îţi ofer un răspuns detaliat întrucât m-am regăsit atât în situaţia de „a munci mult” precum şi în cea de „a munci inteligent”… iar în acest moment, atunci când lucrez mult pentru ceea ce contează cu adevărat pentru mine, am grijă să îmi şi setez anumite limite sănătoase cu privire la ceea ce fac.

Răspunsul nu este unul simplu, nu este alb sau negru întrucât niciuna dintre cele două situaţii nu reprezintă o soluţie ideală.

Timp de mai bine de trei ani am lucrat pentru PricewaterhouseCoopers ca şi auditor financiar şi am fost nevoit să lucrez câte 18 ore pe zi, săptămâni la rând şi, fără să pun la socoteală timpul lucrat şi în weekend, ajunsesem să muncesc aproape 100 de ore pe săptămână. Aceasta a fost o perioadă epuizantă pentru mine şi chiar mă simţeam la capătul puterilor… aşadar ştiu foarte bine ce înseamnă „să munceşti din greu”.

Apoi, pentru un timp, m-am implicat ca şi partener într-o companie de training şi am avut oportunitatea „să muncesc inteligent” limitându-mi expunerea la doar câteva elemente ale businessului. Totul a fost în regulă pentru o perioadă însă acest stil de lucru mi-a limitat creşterea astfel încât am părăsit afacerea şi mi-am fondat propria companie.

Prin urmare, am testat ambele abordări şi niciuna dintre acestea nu a funcţionat foarte bine pentru mine… din acest motiv vreau să îţi sugerez o abordare diferită a situaţiei.

Înainte de toate însă, permite-mi să-ţi ofer câteva definiţii:

A munci din greu = a lucra ore îndelungate, la intensitate maximă, fără să îţi iei pauze şi fără să te relaxezi;

A munci inteligent = a lucra asupra câtorva taskuri, la intensitate medie, conform unor priorităţi prestabilite;

Acum, soluţia ideală este să:
– lucrezi asupra celor mai importante taskuri, în mod neîntrerupt, la intensitate maximă însă pentru o durată determinată de timp.

Cum îţi poţi da seama însă care sunt cele mai importante taskuri?
– ai nevoie de câteva criterii foarte clare.

Cum îţi descoperi aceste criterii?
– conectându-te cu valorile personale, cu obiectivele tale şi cu misiunea în viaţă (aceste topicuri reprezintă însă subiectul unei alte postări)

După ce ţi-ai descoperit criteriile cum le prioritizezi?
– o modalitate simplă poate fi să foloseşti un software care îţi permite să compari criteriile în perechi. Este mult, mult mai greu să compari 5, 7 sau 10 criterii în acelaşi timp.

Odată ce ţi-ai descoperit ierarhia criteriilor şi ştii exact care este criteriul nr. 1 cum începi să lucrezi asupra celui mai important task sau obiectiv?
– eh, acum situaţia devine un pic mai complicată: vor există cazuri când va trebui să lucrezi din greu pentru a reuşi să faci o diferenţă aşa că, cel puţin pentru o perioadă scurtă de timp, te vei afla într-o extremă. Şi este în regulă să procedezi astfel atâta timp cât ulterior îţi aloci timp să te refaci şi să îţi reîncarci bateriile.

Gândeşte-te la un maratonist: timp de 3 sau 4 ore acesta va consuma resurse nebuneşte însă ulterior îşi va aloca timpul necesar pentru a se reface şi a-şi reîncărca bateriile.

Problema majorităţii antreprenorilor este că ei aleargă maratoane consecutive fără pauze şi nu îşi alocă timp pentru a se reface. Drept urmare, este şi normal să se simtă epuizaţi. Este ca la cursele de maşini. Dacă nu îţi schimbi cauciucurile uzate vei ajunge, la un moment dat, în decor sau într-un parapet şi vei fi descalificat.

Drept consecinţă ai nevoie să îţi setezi limite personale sănătoase. (vezi pct. 5 de mai jos)

În cadrul sesiunilor de coaching pe care le susţin ghidez antreprenorii astfel încât aceştia să poată face tranziţia de la un nivel foarte scăzut la un nivel foarte ridicat al productivităţii precum şi de la o viaţă dezechilibrată la o viaţă echilibrată, de o calitate superioară.

Astfel, dacă vrei să te bucuri de un nivel înalt al productivităţii şi, în acelaşi timp, să rămâi în echilibru şi să îţi creşti în mod constant calitatea vieţii, aceştia sunt paşii pe care îi recomand:

1. Clarifică-ţi obiectivele aflându-ţi criteriile şi priorităţile

– Acum câţiva ani, în timp ce citeam un text scris de Michael Neill, am fost frapat de o întrebare foarte simplă:

Tu cât timp ţi-ai acordat pentru a te gândi cu adevărat la ce îţi doreşti în viaţă?

Adesea dau peste următoarea comparaţie: de obicei, oamenii se gândesc mai mult la următoarea vacanţă decât la propria viaţă. Cred că această afirmaţie este adevărată pentru mai mult de 95% dintre oameni.

Aşadar, alocă-ţi timp pentru a lua o pauză şi pentru a reflecta. Dacă tu nu gândeşti pentru tine atunci altcineva o va face. Şi nu îţi va plăcea rezultatul. Cunosc cel puţin şase persoane care şi-au dorit să îşi schimbe locul de muncă însă care au mai rămas angajaţi pe aceeaşi poziţie câţiva ani în plus întrucât nu aveau timpul necesar pentru a se gândi care va fi următoarea lor mişcare.

Cel mai bun moment al zilei pentru a te gândi la viaţa ta: dimineaţa, în timp ce toţi ceilalţi dorm. De regulă mă trezesc la 5AM şi îmi ofer drept cadou primele două ore ale zilei.

Dacă vrei să îţi începi ziua cu TIMP ALOCAT ŢIE, aici vei regăsi un răspuns detaliat ce vizează cum poţi face acest lucru cu minim de efort.

Foloseşte timpul de dimineaţă pentru a-ţi clarifica valorile (şi ce preţuieşti cel mai mult în viaţă), misiunea personală şi oamenii asupra cărora vrei să ai un impact semnificativ.

Odată ce vei dobândi aceste răspunsuri, următorul pas va deveni evident.

2. Setează-ţi obiective cu durata a 90 de zile

– După multiple tentative, eşecuri şi frustrări, am ajuns la concluzia că obiectivele stabilite pentru o perioadă de 6 sau 12 luni sunt mult prea instabile (volatile) pe de o parte şi, pe de altă parte, pur şi simplu nu mă motivează suficient de mult încât să încep să lucrez asupra lor… astăzi!

Este mult mai productiv să ai un singur obiectiv esenţial la fiecare 90 de zile decât să ai patru obiective majore în 12 luni.

Dacă nu poţi decide care obiectiv este mai important pentru tine, foloseşte aplicaţia Only One şi vei afla într-un mod rapid şi uşor.
Prelungirea obiectivelor pe durata unui an întreg îmi diluează energia, îmi diluează timpul pe care sunt dispus să-l investesc şi, de asemenea, îmi diluează intensitatea cu care implementez schimbările.

Metafora care ilustrează cel mai bine acest concept este diferenţa dintre un bec şi un laser.

Un bec de 150 de waţi poate lumina o întreagă încăpere însă un laser de 150 de waţi poate tăia o placă de oţel.

Discutăm despre acelaşi număr de fotoni; diferenţa constă în dispersia sau focusul acestora.

Cu alte cuvinte: „Pentru îndeplinirea cărui obiectiv sunt dispus să îmi aloc 80% din timp, atenţie şi energie pentru următoarele 3 luni?”

3. Aplică următorul pas al obiectivului tău măreţ

– În ziua de astăzi ideile se regăsesc pe toate drumurile… ceea ce contează cel mai mult în zilele noastre însă este APLICAREA acestor idei (măreţe).

Sunt sigur că ai auzit adesea pe cineva spunând că va fi următorul Mark Zuckerberg (Facebook), următorul Larry Page şi Sergey Brin (Google), următorul Jeff Bezos (Amazon) sau că are o reţetă mai bună decât a celor de la McDonalds. Totul va fi în zadar însă dacă aceştia nu îşi aplică propria idee.

Este mult mai uşor să vorbeşti despre idei măreţe şi să nu faci nimic în privinţa acestora decât să îţi alegi o singură idee dintre acestea şi să o duci până la capăt.

Însă pentru a-ţi putea implementa în mod adecvat ideea ai nevoie de cea mai importantă resursă dintre toate: energia!

Din acest motiv ai nevoie să beneficiezi de cea mai bună „lansare” zilnică posibilă. Şi mă refer aici la un ritual de dimineaţă care să îţi ofere energia, claritatea şi încrederea necesare pentru a porni în lume şi pentru a face cu adevărat o diferenţă.

Şi tu poţi beneficia de un Super Ritual de Dimineaţă ale cărui rezultate sunt garantate de sutele de persoane care îl practică deja.

Şi poţi beneficia de mai multe sesiuni de reîmprospătare cu ajutorul şedinţelor de batuceală

4. Revizuieşte-ţi rezultatele şi învaţă în permanență

– Cea mai bună modalitate prin care te poţi dezvolta în mod constant este să te observi şi să te evaluezi zilnic.

Cel mai uşor mod de a face acest lucru este prin implementarea următoarei rutine de revizuire în fiecare seară în cadrul căreia îţi adresezi următoarele 4 întrebări foarte clare:

1. Ce a mers bine astăzi?
2. Ce nu a funcţionat astăzi?
3. Ce am învăţat din eşecuri?
4. Ce voi face diferit mâine?

De regulă eu adaug şi o a 5-a întrebare pentru a mă menţine conectat cu cele mai importante persoane şi resurse din viaţa mea:

5. Pentru ce sunt recunoscător astăzi?

După cum poţi observa acest proces scurt de revizuire este înşelător de simplu însă, dacă îl practici luni sau chiar ani de-a rândul, îţi va permite să creşti în mod exponenţial.

După cum spunea şi Socrate: „Viaţa neexaminată nu merită trăită.”

5. Menţine-ţi echilibrul că să poţi ajunge departe

„Dacă vrei să ajungi repede, mergi singur. Dacă vrei să ajungi departe, mergi împreună cu alţii.” (Proverb african)

Aş mai adaugă la acest citat şi:

„Dacă vrei să ajungi repede ai grijă să nu exagerezi astfel încât să ajungi epuizat de unul singur.”

Într-adevăr, câteodată ai nevoie să mergi repede şi singur iar în această categorie se încadrează „muncitul din greu”.

Însă, dacă nu ai un set clar de indicaţii, vei ajunge în decor precum o maşină de curse care a sărit peste etapa schimbării cauciucurilor.

În continuare vreau să-ţi prezint câteva obiceiuri pe care le practic în fiecare săptămână.

1. Nu mai lucrez după 6PM.

Acest obicei este esenţial având în vedere domeniul profesional în care activez întrucât NICIODATĂ nu voi termină de citit, cercetat, scris, gândit, ș.a.m.d.
Din propria experienţă îţi spun că prefer să am o limită autoimpusă decât să ajung în situaţia în care corpul meu îmi cere o pauză în cel mai nepotrivit moment sau în care familia mea mă învinovăţeşte pentru că sacrific timpul petrecut cu cei dragi în favoarea muncii.

Ştiu că productivitatea şi echilibrul pot coexista întrucât am ajutat sute de antreprenori să obţină acest rezultat.

Dacă eşti interesat poţi citi mai multe despre procesul necesar pentru a ajunge la acest rezultat de aici.

2. Structura 2-1-2-2 a săptămânii.

Luni şi marţi – zile de muncă;
Miercuri – zi de odihnă;
Joi şi vineri – zile de muncă;
Sâmbătă şi duminică – zile de odihnă.

Am ajuns astfel să fiu mult mai productiv în patru zile decât eram anterior în cele cinci.

Foloseşte-ţi zilele de odihnă pentru a te bucura de hobbyurile tale şi pentru a întâlni noi persoane interesante care îţi pot sponsoriza creşterea.

Ideea este să ai o zi în care să te relaxezi 100% astfel încât să te poţi întoarce la muncă reîmprospătat şi cu o energie de 110%.

Toate informaţiile necesare precum şi abordarea pas cu pas a acestui program pot fi regăsite aici.

3. Nopţi tematice alături de familia mea.

După multiple experimente, am descoperit un sistem simplu şi predictibil (termen cheie!) pentru a petrece timp de calitate alături de soţia mea şi cei doi băieţi.

Chiar dacă e posibil ca această informaţie să nu reprezinte o noutate pentru tine, cheia constă în a implementa acest sistem în fiecare săptămână, fără niciun fel de excepţie.

Miercuri seară: seara băieţilor
Îi iau pe băieţi de la grădiniţă şi apoi mergem în parc şi jucăm fotbal, mergem la un parc de distracţii din apropiere, mergem în mall şi ne dăm în maşinuţe, ș.a.m.d. Băieţii mei mă întreabă, de regulă, în fiecare miercuri dimineaţă ce urmează să facem în seara respectivă.

Joi seară: seara întâlnirii cu partenerul de viaţă. (Date Night)
O invit pe soţia mea la cină în oraş şi discutăm despre toate lucrurile importante care s-au petrecut în ultimele 7 zile.

Este un element crucial pentru o relaţie extraordinară întrucât niciun dezacord nu va fi mai vechi de 7 zile! (prin urmare va fi mult mai uşor de soluţionat)

Citeşte aici întrebările pe care le folosesc joi seară împreună cu soţia mea.
(Eu şi cu soţia mea ne-am întâlnit pentru prima oară în liceu şi am rămas cei mai buni parteneri chiar şi douăzeci de ani după)

Vineri seară: seara de film
Toţi patru ne uităm la un film drăguţ de la Pixar şi ne bucurăm de compania reciprocă. În plus, avem ocazia să mâncăm popcorn.

În weekend: vacanţă în familie şi în cuplu
– Cel puţin o dată pe lună mergem toţi patru într-o scurtă călătorie şi petrecem o noapte la un hotel. Această experienţă ne oferă posibilitatea să petrecem timp în aceeaşi cameră.

Iar acest lucru este important întrucât altfel ne-am petrece puţin timp împreună în weekend (am găsi alte activităţi pe care le-am putea face de unii singuri…)

– Cel puţin o dată pe lună merg cu soţia mea într-o vacanţă în weekend pentru a ne putea reconecta şi pentru a putea petrece timp vorbind despre obiectivele şi provocările noastre.

Toţi cei care au copii mici probabil ştiu că a avea doar o relaţie mamă-tată este dăunătoare relaţiei soţ-soţie. După cum spunea cineva… O soţie fericită = O viaţă fericită 🙂

După cum poţi observa, familia mea reprezină o limita sănătoasă precum şi un termostat al echilibrului vieţii mele.

Nu vreau să ajung în situaţia extremă în care îmi sacrific timpul petrecut cu familia pentru a avea succes în business… de asemenea… nu vreau să îmi sacrific nici obiectivele şi aspiraţiile personale.

Cea mai simplă modalitate pe care am putut să o identific pentru a trăi în armonie este ca fiecare dintre cele două nevoi să fie prioritare în intervale diferite ale zilei.

– 8AM – 6PM – timp de lucru;
– 6PM – 9PM – timp petrecut cu familia şi prietenii;

Şi, bineînţeles…

– 5AM – 8AM – timpul meu de calitate petrecut cu mine.

Concluzie:
Le poţi avea pe toate dacă îţi creezi un design inteligent al vieţii şi dacă munceşti din greu pentru ceea ce contează cu adevărat având limite sănătoase autoimpuse.

Wake up & LIVE!

0 Shares:
You May Also Like