#046 Sistem Anti-Copleșire [OFFICE CUTOFF]

“Cu toțîi avem 5 mingi cu care jonglăm în fiecare moment: mingea sănătății, mingea familiei, mingea prietenilor, mingea profesiei și mingea spiritualității. 4 din cele 5 mingi sunt de cristal. Dacă le scăpăm se vor face țăndări. Doar o minge e din cauciuc și poate să își revină după ce a căzut: e mingea profesiei.”

(Brian Dyson, fost CEO Coca Cola)   


Transformare

Chiar dacă poate părea un subiect mai degrabă profesional, vreau să te rog să te uiți la el mai ales din perspectiva relațională! 

Așadar… 

Să ne înțelegem de la început un lucru:  

Nu neg că există și joburi care au o încărcare mai mare de 8 ore!  

Dar să ne înțelegem încă un lucru:  

Există mult mai mulți oameni care stau peste program nu pentru că au de lucru mai mult de 8 ore, ci pentru că sunt indisciplinați, dezorganizați și amână ce au de făcut!  

De unde știu asta?  

Am fost și eu în situația respectivă cu ani în urmă și am văzut cum alți colegi de ai mei manifestau aceleași simptome…  

“Ok, vei spune… dar toată lumea stă peste program… așa sunt vremurile astea…”  

Cu siguranță că sunt vremuri mai provocative decât au fost, însă asta nu e un motiv să nu ai grijă de tine. 

Pentru că, tu eșți singură persoană care poate avea grijă de ține!  

Așa cum spune și citatul, jonglăm cu mingi de cristal care se fac țăndări atunci când sunt scăpate…  

Joburi sau business-uri probabil că vei avea 5, 10 sau mai multe în viață… însă…  

– câți prieteni adevărați poți schimba?… 

câți parteneri cu care să fii căsătorit?… 

câți copii pe care să îi schimbi dacă îi dezamăgeșți?… 

câte corpuri de care să abuzezi prin lipsa de odihnă, nutriție și refacere?… 

Și din tot acest topic uriaș, am ales să îți aduc mai multă claritate în acest text în ceea ce privește modul în care îți poți lasă muncă de la birou… la birou.  

Sau altfel spus, cum poți face o delimitare mai clară între ceea ce înseamnă viața ta profesională și ceea ce înseamnă viață ta privată.      

De ce este importantă această separare? 

Este esențială pentru sănătatea ta psihologică. 

E important să ai o delimitare mentală, spațială, psihologică între ceea ce reprezintă un domeniu al vieții tale și ce reprezintă celălalt domeniu.    

Majoritatea oamenilor atunci când lucrează se gândesc la problemele de acasă și când sunt acasă de fapt rezolva mental sau chiar practic, probleme de la serviciu.  

În măsură în care acesta este și cazul tău, îi văduvești pe toți de prezența ta – nu ești nici la birou cu colegii, șefii, clienții, furnizorii și nici acasă cu familia.  

Cu alte cuvinte: Ești absent! … (nemotivat, aș putea adauga)  

De aceea, organizarea și creșterea productivității nu sunt doar niște mofturi la modă, sunt exact căile prin care tu ajungi să ai o viață mai împlinită, să ai mai mult succes profesional și mai multă armonie în familie.  

Vreau să îți dau în continuare câteva idei despre ce poți face concret astfel încât să poți pleca de la birou la o ora rezonabilă… 

… iar când ai plecat cu corpul, la fel să fii făcut și cu mintea… bineînțeles până a două zi când le iei de unde le-ai lăsat.  

Am auzit cu ceva timp în urmă povestea unui zidar, tată a cinci copii, care descrie modul în care făcea această delimitare între cele două arii din viață lui: profesional și privat.  

El povestește că, în fiecare seară, când merge acasă, se oprește în dreptul copacului din față porții.  

Și oricâte îngrijorări sau frământări ar avea, le ia (metaforic vorbind) de pe umerii lui și le pune pe crengile de la baza copacului.  

Apoi, ușurat după ce și-a dat jos povara, se simte extraordinar și întră în casă la soție și copii cu zâmbetul pe buze și este cel mai bun soț și tată pentru ei.  

Dimineață, când pleacă la muncă, trece prin dreptul copacului și își pune la loc pe umeri “povara” lăsată cu o seară în urmă.  

“Știi ceva, spune zidarul, dimineața, întotdeauna povara este mai ușoară decât era cu o seară în urmă și mai mult decât atât, nu îi încarc și pe ai mei cu ceea ce am eu de dus”.  


Implementare

Și atunci, hai să vedem, concret, cum poți să ai și tu această delimitare între timpul în care profesezi și cel în care eșți înconjurat de cei dragi:   

1. Rupe legăturile electronice  

Chiar și o ocheadă în telefon la un email se poate transformă într-o seară de îngrijorări și planuri pentru a două zi. 

Închide-ți telefonul, sau măcar da-l pe silent și pune-l undeva unde să nu vezi fiecare apel, sms sau email nou intrat.  

Poale le-ai promis copiilor că îi duci în parc… ai grijă, pentru că ei țin minte toate aceste lucruri… și modul în care percep realitatea, este că ei sunt mai puțin importanți decât munca ta…   

2. Învață când să spui “NU” și când să spui “DA” 

Începe prin a te organiza foarte bine și apoi contractează muncă pe care o faci. 

Adică, spune ce poți și ce nu poți să faci, și până când. 

Dacă nu eșți bine organizat, vei tinde să spui că lucrezi atât de mult peste program pentru că nu eșți eficient, însă din momentul în care ți-ai optimizat activitatea, poți argumenta foarte clar ce e mai mult decât poți face.  

E posibil să existe 3% situații în care e nevoie să spui da la o urgență, însă de dragul celor 3% nu sacrifică restul de 97% și nu le transformă în regulă.   

3. Progresează în incremente mici  

E total nerealist să îți propui să sari de la un program de tipul 7 dimineață – 9 seara la un program 9 dimineață – 5 după-masă. 

Pentru că ai obișnuit deja oamenii să te găsească acolo la anumite ore, iar ei nu se vor schimbă peste noapte. 

Începe prin a pleca cu 15 minute mai repede și a recontracta pas cu pas modul de lucru cu oamenii care depind de ține.  

Un aspect practic și pe care l-am testat în multe cazuri cu mine și cu clienții mei, este să îți stabileșți o ora limita peste care nu vei rămâne la birou. 

Cunosc companii cu care am colaborat, care își amendează angajații care stau peste program. 

Din două motive: 

  • pentru că nu încurajează ineficiența din timpul zilei și 
  • pentru că își dau seama de importanța timpului de seară în care oamenii au nevoie să se reîncarce pentru a fi în cea mai bună formă a două zi.    

4. Nu te descuraja dacă nu îți iese în 100% din cazuri

Mai importantă decât perfecțiunea este… progresul! 

Dacă te măsori în relație cu perfecțiunea, întotdeauna vei ieși pe minus și te vei demotiva, în schimb dacă măsori progresul, observi pașii făcuți în direcția bună și îți doreșți să perseverezi.  

Eu am o vorba: după ce ai căzut de pe cal, urcă-te cât mai repede înapoi în șa și continuă-ți drumul!  

5. Încetinește ritmul frenetic de la muncă

Întrebarea este: cum faci trecerea de la persoana care lucrează din greu la adultul care vrea să se relaxeze?  

În primul rând, revizuiește-ți lista cu proiecte în curs ca să ai o cunoaștere profundă a tuturor aspectelor pe care le ai de gestionat. 

Nimic nu e mai dăunător, psihologic vorbind, decât să ai senzația că se întâmplă lucruri fără să fii tu conștient de ele.  

În plus, profită de drumul spre casă și ascultă muzică relaxantă sau un audiobook despre îmbunătățirea relațiilor. 

Energia ta va fi cu totul alta când ajungi acasă la familie.  

6. Alocă-ți timp pentru tine (înainte sau după ce ai ajuns acasă) 

Ce îți place să faci atunci când nu munceșți, dar nici nu eșți cu alte persoane dragi prin preajmă?  

Ai un hobby?… scrii în jurnal?… îți place să grădinărești?… mergi la fitness?… meșterești prin casă?…   

Fiecare avem un copil în interiorul nostru care vrea la joacă după ce a fost “cuminte” și a muncit o zi întreagă. 

Oferă-ți acest timp de relaxare și vei putea observa cum îți crește nivelul de creativitate pentru că ți-ai dat voie să te “joci”. 


Sustenabilitate

Unii dintre clienții mei de coaching chiar preferă să se oprească într-o cafenea pentru 30 minute – 1 ora, să bea un ceai, să citească, să își închidă ziua profesională, tocmai ca să poată fi în cea mai bună energie când ajung acasă la familie.  

ATENȚIE însă!

Alege să ai o activitate activă în care eșți implicat în mod creativ (vezi exemplele de mai sus). 

Asta în comparație cu o activitate relaxantă pasivă care te descarcă și mai mult: de genul uitat la TV “în gol”, navigat pe internat în mod aleatoriu sau alte asemenea. 

și nu în ultimul rând…  

Înțelege că aceste schimbări necesită timp! 

Orice schimbare semnificativă și durabilă nu se face peste noapte. 

Da-ți timp să parcurgi drumul din locul în care eșți, în locul în care îți doreșți să ajungi.  

“Nu te îngrijora că mergi prea încet, îngrijorează-te doar dacă stai pe loc” 

(proverb chinezesc)  

Pe termen lung: 

  1. Decide care este ora limita la care te oprești din muncit în fiecare zi. 
  2. Identifica persoanele care te pot contacta după ora agreată la punctul 1 și stabilește cu ele un mod de lucru care să te lase să te deconectezi zilnic de la muncă.  
  3. Găsește cel puțin 3 activități pe care le poți face ca să te relaxezi și să te pui în cea mai bună stare pentru a fi o resursă și nu o problema pentru oamenii dragi din viața ta: familie, prieteni, etc.  

**Office Cutoff – este demarcația clară între timpul de birou/business și timpul pentru regenerare și recuperare (fie individual, fie împreună cu prietenii și/sau familia) 

Be a 5AM HERO!

Dan-the-Systems-Designer

Descarcă resursele Gratuite!

Alătură-te altor 10,000 de performeri care adoră provocările și sistemele de creștere personală și de business.

Sistem Newsletter

Fără spam. Întotdeauna gratuit. La momentul potrivit.

Mă bucură interesul tău!

Lasă-mi te rog datele tale
să te contactez