Vrei sa fii productiv? Invata sa spui “NU”!
Ce reprezinta acest obicei? Este biletul tau catre o viata mai productiva si mai predictibila. Refuzi toate angajamentele care te-ar putea face sa „derapezi” sau cele care au o valoare adaugata scazuta.
Cui se adreseaza acest obicei? Tuturor celor care nu pot spune „Nu” partenerilor, angajatorilor, clientilor, furnizorilor… sau oricui altcuiva…
5 obstacole depasite cu ajutorul acestui obicei
- Ratarea termenelor limita
- Statul peste program in fiecare zi
- Calitatea slaba a rezultatelor
- Frustrarea datorata lipsei curajului de a spune „Nu”
- Declinul reputatiei din cauza intalnirilor ratate
Cum m-au invatat copiii mei sa spun „Nu”
Ai incercat vreodata sa ii spui „nu” unui copil? In special unuia care are intre 4 si 6 ani?
Iti marturisesc ca, de cele mai multe ori, sunt incapabil sa le spun „nu” baietilor mei – care au 4, respectiv 6 ani.
Sunt cei mai duri negociatori din cati exista.
De ce?…
Pentru ca nu accepta sa fie refuzati. Si nu intreaba doar o data… intreaba de cate ori este necesar…
Nu le pasa daca esti obosit, falit sau intr-o alta situatie inconfortabila… vor continua sa iti ceara… pana cand primesc un tip de recompensa.
De ce este aceasta varsta cea mai dificila?
Intrucat copiii sunt destul de mari ca sa aiba cerinte clare, insa sunt destul de mici incat nu au fost „spalati pe creier” cu notiunile de logica si rationament ale unui adult.
Din multe puncte de vedere aceasta etapa reprezinta „o furtuna perfecta” care cuprinde multe dorinte, emotii intense si ratiune scazuta sau chiar inexistenta.
Acum hai sa comparam aceasta situatie cu cea in care un angajat al companiei mele imi cere ceva. Ii spun „da” in mod predefinit… sau ii spun „nu” in mod predefinit?
Cel putin, daca ii spun „nu acum” sunt pe drumul cel bun… insa daca ii spun „da” de cele mai multe ori ar trebui sa imi pun intrebarea urmatoare:
Este aceasta persoana un copil cu emotii intense si rationament scazut? Probabil ca nu… Asa ca, cel mai probabil, pot convinge respectiva persoana cu argumente logice.
Prin urmare ii voi arata lista mea de prioritati si ii voi spune care este cel mai bun moment pentru a-i indeplini solicitarea.
In acelasi timp trebuie sa fiu constient ca este dificil sa zic „nu” atunci cand programul meu este confuz, cand imi aman indeplinirea obiectivelor sau cand nu cunosc care sunt pasii urmatori pentru cel mai important proiect al meu.
Chestia e ca imi este mai usor sa zic „nu” atunci cand imi urmez scopul si cand prioritatile si rezultatele dorite sunt clare.
Din acest motiv Refuzul Productiv este esential atunci cand vrei sa lucrezi la un nivel profund, taskuri cu o valoare inalta, pentru perioade de timp neintrerupte si care iti aduc rezultate importante pe termen lung.
Stiinta din spatele acestui obicei
Cei mai nocivi inamici ai productivitatii au in comun inabilitatea de a spune „Nu” atunci cand este necesar. Cei trei dusmani majori sunt urmatorii:
Intreruperile frecvente: de fiecare data cand te intrerupi, mintea iti este trimisa in alta parte. Consumi mult timp si energie sa revii in locul din care ai plecat si sa iti recapeti concentrarea.
Start & Stop: incepi un lucru si te opresti. Iar incepi, iar te opresti. E ca la masina – pleci de pe loc, te opresti, iar pleci, iar te opresti… si nu ai spor deloc.
Succesiunea de activitati nelegate intre ele: adica raspunzi la un mail, vorbesti la telefon, participi la o sedinta, cauti un contract, iar vorbesti la telefon etc. iar toate aceste activitati sunt legate de subiecte diferite.
Devino mai putin disponibil astfel incat sa poti lucra asupra celor mai importante si mai valoroase activitati.
Cum functioneaza?
De fiecare data cand primesti o cerere evita sa spui „Da” din capul locului.
Ia-ti timpul necesar sa iti verifici calendarul si ofera un raspuns intr-un timp rezonabil.
Daca cererea are nevoie de un raspuns „acum” – atunci raspunsul tau predefinit ar trebui sa fie intotdeauna „Nu”.
Timpul alocat livrarii rezultatului solicitat trebuie sa ia in considerare cantitatea de valoare adaugata pe care o genereaza: daca genereaza o valoare mare sau mica pe ora.
Atunci cand comunici termenul pentru livrarea rezultatului nu lua in calcul niciodata scenariul ideal. Ia in considerare intarzierile posibile, evenimentele neprevazute etc. In mod ideal, daca lucrurile merg conform planului, vei livra rezultatul mai devreme iar aceasta este o metoda excelenta de a-ti construi o reputatie solida.
„Diferenta dintre oamenii de succes si acei oameni care sunt intr-adevar de succes este ca acestia din urma spun NU aproape oricarui lucru in viata.” (Warren Buffett)
Pentru a te ajuta sa iei cea mai buna decizie de fiecare data cand trebuie sa raspunzi unei solicitari cu „Da” sau „Nu” am construit un template care contine 5 intrebari ce te vor ajuta sa iti clarifici in mod instant cea mai buna decizie pe care o poti lua in acel moment.
Exemple de practici corecte si incorecte
- Sa raspunzi la solicitari urgente care nu fac parte din responsabilitatile tale
- Deleaga aceste taskuri persoanelor potrivite si evita sa te simti obligat sa le rezolvi doar pentru ca cineva a considerat ca tu le poti face bine.
- „Sa strangi” dupa colegii tai care nu sunt foarte organizati si care se asteapta ca tu sa compensezi pentru timpul lor pierdut
- Modul in care interactionezi cu oamenii din compania ta depinde foarte mult de cum ii antrenezi sa se comporte in relatia cu tine. Daca ai obiceiul de a-i salva de propria lipsa de organizare atunci esti predispus adesea la solicitari de compensare a ineficientei acelor persoane.
Model decizional pentru a spune “NU” in mod strategic
Acest model reprezinta un arbore decizional care te va ajuta sa iti clarifici situatiile in care trebuie sa raspunzi cu „Da” sau cu „Nu” unei solicitari. Descarca-l si foloseste-l de fiecare data cand ai nevoie.