Cum să îți scurt-circuitezi amânarea, lenea și frica!
Dan Luca
5 apr., 2021

Motivația…. un subiect mult mai complex decât pare la o primă privire! 
Numai dacă ne gândim la “apetitul” uriaș al oamenilor pentru materiale motivationale ne dăm seama că ceva ne lipsește, că motivația rămâne un mister pentru foarte. 
Ce ne motivează să acționăm? 
În mare:
  • Supraviețuirea – hrană, adăpost, siguranță;
  • Nevoia de apartenență la grup și iubirea;
  • Frica;
  • Recompensele – de la bani, la dorință de prestigiu, de putere;
  • Nevoia de a învăța și a descoperi, de a ne dezvolta.
Și, cu toate că avem, iată, suficiente motive de a acționa, câteodată pur și simplu nu reușim să o facem!  
Prea puțină motivație ne face să procrastinam, să abandonăm sau să obținem rezultate nesatisfăcătoare. Prea multa motivație, ne duce la epuizare. Da, nici motivația în exces nu e bună! 
Cu toții ne dorim, de fapt, un optim motivational!  
Cum se obține acesta? 
  • în sarcinile de dificultate medie, avem nevoie de o motivaţie de intensitate tot medie pentru a performa;
  • în activităţile dificile, gradul de motivaţie ar trebui sa fie uşor sub nivelul dificultatii acestora, altfel există riscul de a ne epuiza energia înainte de a finaliza sarcina; 
  • în sarcinile uşoare, nivelul motivaţiei ar trebui să fie mai ridicat decât nivelul dificultăţii sarcinilor, pentru că altfel ne plictisim și abandonăm sau obținem rezultate slabe.
Dar….Motivația NU este o resursă inepuizabilă!… din păcate! 
Când dăm peste obstacole, motivația începe să scadă și aici intervine voința. Adică, deși nu ai niciun chef să faci vreun pas, totuși îl faci. Căci adevărul este că, dacă așteptăm să ne pice motivație din cer, s-ar putea, uneori, să așteptăm ani de zile sau chiar toată viața!
Dar, ce crezi!? 
Și voința se epuizează la un moment dat! 
Și atunci, ce-i de făcut? 
Disciplina e secretul, spun unii! 
Adică, să îți formezi rutine sănătoase, care să ți se întipărească în inconștient și să funcționezi ca pe pilot automat pe baza lor. Aici, cel mai bun exemplu sunt sportivii de performanță, care se antrenează zi de zi, indiferent de dispoziție, indiferent de vremea de afară. 
Și totuși, chiar și cei disciplinați au momente când nu au niciun chef, când le e groază să facă până și cele mai mici sarcini!
Știm foarte bine că doar acționând putem obține viața mult dorită. 
Visurile sunt importante, dar doar prin acțiune se pot îndeplini! 
E un banc celebru care sună cam așa:
<<Ion se ruga  zi de zi, de 3 ori pe zi: “Doamne fă în așa fel încât să câștig la loterie!”. Până la urmă, după un an,  Dumnezeu n-a mai rezistat și într-o bună zi Ion aude un glas din ceruri: “Ioane, ia-ți măcar un bilet de loterie! >>
La 41 ani, Mel Robbins trecea prin momente extrem de dificile – șomaj, faliment, căsnicie pe butuci, motivație 0, încredere în sine sub nivelul mării….
“Mă chinuiam până și să mă ridic din pat. În fiecare dimineață, alarma suna. Știam că ar trebui să mă ridic și să mă ocup de viața mea, dar anxietatea apărea rapid și apăsam butonul snooze. Voiam să mă schimb. Dar pur și simplu nu m-am putut determina să o fac. Cele mai mici lucruri mi se păreau imposibile. Am citit cărți. Nimic nu s-a lipit de mine. M-am rugat pentru motivație. Nu a venit niciodată. 
[…] Într-o noapte, îmi înecam durerile în alcool, simțindu-mă că cea mai mare ratată din lume, când dintr-o dată o rachetă a apărut pe ecranul televizorului meu în timpul unei reclame și mi-a dat o idee nebună – cum ar fi dacă, când sună alarma mâine dimineața, în loc să mă pierd în gânduri, m-aș lansa din pat ca o rachetă?”.
        
Așa a aparut regula celor 5 secunde
5…4…3…2….1
Start!
De multe ori, nu avem motivația de a face lucrurile pe care trebuie să le facem! 
Cu siguranță ai trecut și tu prin momente în care nu ai avut chef să înveți pentru examen, nu ai avut chef să muncești, ți-era groază să suni acel client care a întârziat cu factura, să te duci la ANAF să rezolvi problema, să suni furnizorii să îi rogi să te aștepte cu plata…
Și totuși, la un moment dat, ai făcut-o! 
Cum ai făcut asta? Îți mai amintești? 
Cel mai probabil, după ce ți-ai plâns de milă și ai tot amânat, ți-ai spus la un moment dat că trebuie să o faci și ai acționat fără să mai stai să te gândești. 
De ce a funcționat? Ai întrerupt ciclul vicios al supra-analizării, anxietății, ruminațiilor și ai acționat pur și simplu.  
Cam așa e și cu 5…4…3…2….1! 
“Oamenii nu sunt afectaţi de ceea ce li se întâmplă, ci de cum înţeleg ei ceea ce li se întâmplă.” – (Epictet)
Când a creat regula celor 5 secunde, Mel Robbins nu știa cum sau de ce a funcționat. Știa doar că funcționează.
Stiinta din spatele regulii celor 5 secunde consta în faptul că:
  • Îți împiedici creierul să te auto-saboteze. Creierul uman are această tendință naturală de a se gândi la lucruri negative, pentru a ne proteja. Când numeri invers, 5-4-3-2-1 îți activezi cortexul prefrontal, specializat în luarea deciziilor, planificare și lucrul către obiective.
  • Numărătoarea inversă te scoate din modul “pilot automat” în care te-ai blocat. Și când acționezi, îți recapeți controlul asupra vieții tale, devii mai fericit, performezi la locul de muncă și scazi nivelul anxietății și stresului.
Așadar, de fiecare dată când simți că ești pe pilot automat, că nu te poți determina să faci ceva, număra  5-4-3-2-1 pentru a deveni conștient și a acționa imediat, mutându-te în modul “control”.
“Regula celor 5 secunde este simplă. Dacă ai instinctul de a acționa cu un scop, trebuie să te miști fizic în 5 secunde sau creierul tău va ucide intenția”, spune Mel Robbins 
Așadar, ce trebuie să faci:
  1. În momentul în care ai un instinct legat de un scop – orice îndemn, impuls, atracție sau nevoie, care iți vă face bine, iți va pune viața în mișcare, care te va aduce mai aproape de scopul tău final…   
numără 5-4-3-2-1 și Fă acel lucru! 
Nu mai aștepta! Creierul tău îți vă pune bețe în roate!
Da, e mai confortabil și nu necesită energie să te ridici din pat și creierul tău, în necunoștință de cauză, încearcă să te protejeze, îți vrea binele, dar “drumul spre iad e pavat cu bune intenții.”
Creierul tău sau partea primitivă a acestuia nu știe că ție îți va fi mult mai bine dacă te ridici din pat și îți începi ziua, rezolvând pe rând provocări și bucurandu-te, pur și simplu,  de viața de zi cu zi.
  1. Mișcarea fizică este esențială. Asta nu înseamnă că trebuie să sari în sus, să alergi prin casă, să faci flotări, ci să te miști în direcția obiectivului tău. Dacă trebuie să te apuci de muncă, să începi să te îmbraci. Dacă trebuie să alergi în parc, să îți pui adidașii în picioare. Dacă trebuie să suni pe cineva, să pui mâna pe telefon și să formezi numărul.
Concret răspunde-ți sincer la următoarea întrebare: 
  • Ce amâni, nu ai chef să faci sau chiar îți e frică să începi?
Începe numaratoarea… 
5… 4… 3… 2… 1…! 
Începe ACUM, îndrăzneala conține magie! 
Wake Up & LIVE!
==
Hai in Grupul Privat de Facebook rezervat curajosilor care vor sa faca schimbari prin obiceiuri productive si sisteme testate…

… vei gasi aici resurse si oportunitati pe care nu le mai ofer nicaieri altundeva!

Click pe link, raspunde la doua intrebari si devino membru chiar de AZI!

5AM Club Group

Ne vedem acolo!