5 DELICII LA 5AM

7 strategii anti epuizare, 6 metode anti procrastinare și 7 modalități anti anxietate de Valentine’s Day
Editia 1
Din 11 feb., 2022

🔔 O idee de la mine

Ai avut momente în care te-ai simțit copleșit la locul de muncă?

Nu este nimic mai rău decât să începi ziua temându-te deja de ceea ce trebuie făcut.

𝐌𝐚𝐢 𝐣𝐨𝐬 𝐢̂𝐭̗𝐢 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐢𝐧𝐭 𝟕 𝐬𝐭𝐫𝐚𝐭𝐞𝐠𝐢𝐢 𝐝𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐜𝐮𝐦 𝐬𝐚̆ 𝐍𝐔 𝐭𝐞 𝐬𝐢𝐦𝐭̗𝐢 𝐜𝐨𝐩𝐥𝐞𝐬̗𝐢𝐭 𝐥𝐚 𝐦𝐮𝐧𝐜𝐚̆, 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐚 𝐧𝐮 𝐚𝐣𝐮𝐧𝐠𝐞 𝐥𝐚. 𝐞𝐩𝐮𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞 – 𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐥𝐚̆, 𝐟𝐢𝐳𝐢𝐜𝐚̆ 𝐬̗𝐢 𝐞𝐦𝐨𝐭̗𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐚̆

𝟏. 𝐈𝐝𝐞𝐧𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚̆ 𝐟𝐚𝐜𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢 𝐝𝐞𝐜𝐥𝐚𝐧𝐬̗𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢
A te simți copleșit nu are nimic de-a face cu capacitățile tale. În schimb, vine din eșecul de a recunoaște factorii declanșatori care adaugă complexitate vieții tale.
Ia-ți o secundă și pune-ți o întrebare: „Ce lucruri poți scoate din ecuație care ar putea atenua 80% din stresul pe care îl simți acum?”
𝟐. 𝐄𝐱𝐚𝐦𝐢𝐧𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐬𝐢𝐭𝐮𝐚𝐭̗𝐢𝐚 𝐬̗𝐢 𝐠𝐚̆𝐬𝐞𝐬̗𝐭𝐞 𝐮𝐧 𝐧𝐨𝐮 𝐦𝐨𝐝 𝐝𝐞 𝐨𝐩𝐞𝐫𝐚𝐫𝐞
Primul lucru la care trebuie să te gândești este: care sunt limitele impuse de tine pentru acest volum de muncă?
𝟑. 𝐏𝐮𝐧𝐞 𝐥𝐚 𝐢̂𝐧𝐝𝐨𝐢𝐚𝐥𝐚 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐮𝐩𝐮𝐧𝐞𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐨𝐫𝐢𝐜𝐞 𝐟𝐞𝐥
Întreabă-te: Ce presupuneri mari faci acum legate de munca și situația ta?
Poți dovedi că sunt adevărate?
𝟒. 𝐏𝐫𝐢𝐨𝐫𝐢𝐭𝐢𝐳𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐮𝐧 𝐬𝐢𝐧𝐠𝐮𝐫 𝐥𝐮𝐜𝐫𝐮 𝐢𝐦𝐩𝐨𝐫𝐭𝐚𝐧𝐭 𝐩𝐞 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐭𝐫𝐞𝐛𝐮𝐢𝐞 𝐬𝐚̆-𝐥 𝐟𝐚𝐜𝐢 𝐚𝐬𝐭𝐚̆𝐳𝐢
Cheia aici este să alegi o sarcină care este gestionabilă și pe care o poți vedea clar cum o finalizezi.
𝟓. 𝐋𝐮𝐩𝐭𝐚̆ 𝐢̂𝐦𝐩𝐨𝐭𝐫𝐢𝐯𝐚 𝐏𝐞𝐫𝐟𝐞𝐜𝐭̗𝐢𝐨𝐧𝐢𝐬𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢
Perfecționistul complică chiar și cea mai simplă sarcină, ducând la mai multă muncă, mai multă presiune și mai mult stres.
Cheia este să îți menții perspectiva asupra a ceea ce trebuie cu adevărat făcut.
𝟔. 𝐃𝐞𝐥𝐞𝐚𝐠𝐚̆ 𝐬̗𝐢 𝐜𝐞𝐫𝐞 𝐚𝐣𝐮𝐭𝐨𝐫
Uită-te la marea ta listă de sarcini și scrie o listă cu tot ce NU vei face.
A cere ajutor sau a delega pe cineva cu sarcinile tale nu înseamnă a admite înfrângerea, ci doar a arăta că știi ce contează și unde ar trebui să-ți petreci tu timpul de fapt pentru a putea fi mai productiv.
𝟕. 𝐍𝐮 𝐮𝐢𝐭𝐚 𝐬𝐚̆ 𝐚𝐢 𝐠𝐫𝐢𝐣𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐧𝐞
Asta înseamnă să mănânci corect, să iei pauze, să ieși afară și să socializezi (în siguranță) cu oamenii de care îți pasă. kend-ul acesta oferă-ți spațiul necesar să conștientizezi adevărata ta valoare.

👁️ O idee pentru Corp

Cum să-ți resetezi ceasul intern al somnului în 5 pași

Ți-am povestit în Deliciile de săptămâna trecută de cele 4 cronotipuri de somn. 

Asta nu înseamnă însă că ești condamnat să repeți același pattern și că dacă ești urs nu te vei putea trezi niciodată la 5 dimineața (dacă nu știi despre ce vorbesc poți vedea aici Deliciile de săptămâna trecută). 

Sunt 5 pași pe care te invit să-i urmezi pentru a-ți reseta somnul:

  1. Adaptează-ți expunerea la lumină în funcție de ciclul natural al Pământului – Expune-te la lumină dimineața și pe parcursul zilei, iar seara diminuează expunerea și asigură-te că renunți la ecrane înainte de somn 
  2. Normalizează-ți programul de masă – Cercetătorii de la Hardvard au descoperit că fastingul de 16 ore ajută la resetarea programului de somn. Poți încerca varianta în care să mănânci cina la ora 16 și să iei micul dejun următorea zi la 8 dimineața 
  3. Mergi în natură – Stai cât mai mult în natură și expune-te la lumină și aer natural. Cercetătorii au demonstrat că până și cei care se considerau bufnițe de noapte au reușit să-și regleze somnul și să se trezească dis de dimineață 

Citește aici care sunt ceilalți 2 pași și cum poți evita să repeți aceleași obiceiuri nesănătoase. 

🧠 O idee pentru Minte

Cum să navighezi perioada Valentine’s Day atunci când nu ai partener/ă

Luna Februarie este considerată luna iubirii. În 14 este celebrul Valentine’s Day, iar în 24 românescul Dragobete. 

Cu toate că suntem înconjurați de inimioare și ciocolată, este și o perioadă care produce extrem de multă anxietate în special persoanelor care nu au încă un partener. 

Împărtășesc cu tine 7 modalități prin care poți reduce această anxietate:

  1. Amintește-ți că din cauza situației pandemice oportunitățile de a întâlni oameni noi au fost reduse și că acest lucru nu este în controlul tau 
  2. Nu intra pe Social Media de Valentine’s Day și rezistă tentației de a te uita la filme romantice 
  3. Creează-ți o listă cu lucrurile care merg bine în viața ta acum 
  4. Fă ceva care îți aduce plăcere și care nu este conectat cu această zi (un masaj, ieși la alergat, pictează etc.)
  5. Păstreză-ți rutina ta normală și nu încerca să faci ceva special 

Citește aici alte 2 modalități de a face o schimbare de perspectivă legată de Valentine’s Day și cum poți naviga mai ușor această perioadă. 

😕 O idee pentru Emoții

6 metode prin care să scapi de procrastinare 

Procrastinarea!

Îți este cunoscută și ție?

E ceva ce apare în viețile multora dintre noi și se joacă cu emoțiile și timpul nostru. 

Pentru a înlocui acest obicei cu unul nou este important să-i înțelegi cauza:

  • Eviți să lucrezi la ceva neplăcut
  • Nu te poți concentra 
  • Nu ești sigur de prioritățile tale 
  • Te simți copleșit 
  • Ai lăsat lucrurile pe ultima sută de metri etc. 

Oricare ar fi motivul sunt 6 metode pe care le poți pune în aplicare:

  1. Sparge activitatea în părți mai mici, care sunt mai ușor de gestionat
  2. Atribuie o prioritate mai mare sarcinii pe care ai tot amânat-o și când îi vine rândul în programul tău ocupă-te de ea fără să mai stai pe gânduri.
  3. Ai putea încerca să îți începi dimineața cu task-ul cel mai complex/important/neplăcut.

Vezi aici care sunt alte 3 metode pe care le poți aplica și cum să reduci întâlnirile dese cu procrastinarea.

🕊️   O idee pentru Suflet

Dacă tot este weekend hai să nu uităm să dansăm și să ne bucurăm!

Am găsit o listă cu 25 de piese care îți oferă garantat o stare de spirit mai bună:

  1. Let’s go crazy – Prince 
  2. I got you – James Brown 
  3. Don’t stop me now – Queen
  4. Walking on Sunshine – The Waves 
  5. Dancing Queen – ABBA

Ascultă-le aici.

DESPRE AUTOR

Dan Luca este coach, antreprenor, speaker și autor a trei cărți în engleză, bestseller pe Amazon la categoria Managementul Timpului. Specialist în productivitate și în menținerea echilibrului de viață, Dan este fondatorul comunității 5AM Club România, a oamenilor care se trezesc la 5 dimineața.